Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi działania, które mają na celu zakończyć proces wystawiania odpłatnie fałszywych recenzji w Internecie. Chodzi o sytuacje, w których określone podmioty publikują na zamówienie na internetowych portalach, takich jak Google Maps czy Ceneo.pl opinie o produktach lub usługach, z których w rzeczywistości nie korzystały. Tego typu działania mogą wprowadzać w błąd konsumentów, którzy są rzeczywiście zainteresowani zakupem danego produktu lub skorzystaniem z usługi.
Wyżej wymienione praktyki miały być oferowane przez firmy Best-Review Krzysztof Michalski oraz SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka. Choć obie firmy nie oferują już publikowania nieprawdziwych recenzji, za podejmowane przez nie wcześniej działania UOKiK nałożył na nie finansowe kary.
„Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kara dla pierwszej z firm to 35 000 zł. Firma SeoSem24 będzie musiała zapłacić 50 618 zł. Decyzja nie jest prawomocna, a podmiotom przysługuje możliwość sądowego odwołania się od niej.
1200 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1200 zł
Łatwy