zgarnijpremie.pl » Poradniki » Konta osobiste - poradniki » Transakcja odrzucona — jak postępować w przypadku odrzuconej transakcji kartą?

Transakcja odrzucona — jak postępować w przypadku odrzuconej transakcji kartą?

14 lipca 2025 (Aktualizacja 14.07.2025) 1 komentarz ok. 3 minut czytania Oceń!
Oceń:
Mikołaj Pasecki
Finansami, sprzedażą i marketingiem zajmuje się całe życie zawodowe. Zawsze znajdzie …
[email protected]

Popularność płatności kartą wynika z łatwości, szybkości i wygodzie dokonywania transakcji w ten sposób. Jednakże i w przypadku płatności kartą może przytrafić się nieoczekiwana sytuacja. Przykładem jest odrzucenie takiej transakcji.

Shutterstocck/megaflopp

Jak postąpić, gdy nastąpi odrzucenie płatności kartą?

W przypadku, gdy nastąpi odrzucenie transakcji kartą:

  1. Poznaj przyczynę – często kasjer będzie w stanie wskazać na powód takiej sytuacji.
  2. Zachowaj potwierdzenie odrzucenia transakcji – taki papierowy wydruk może okazać się przydatny.
  3. Rozważ alternatywną formę zapłaty – jeśli to możliwe, to opłać zakupy w inny sposób, np. gotówką lub inną kartą płatniczą.

Przede wszystkim jednak zachowaj spokój. Odrzucenie transakcji przeważnie nie jest związane z żadnym poważnym i długoterminowym problemem. 

Z jakich powodów transakcja została odrzucona?

Wśród powodów odrzucenia transakcji kartą pojawia się:

  • wpisanie błędnego numeru PIN;
  • awaria terminalu;
  • problem z systemem bankowym;
  • przekroczenie limitów;
  • nieaktywna karta;
  • brak środków;
  • uszkodzenie karty.

Błędny kod PIN

Częstokroć płatność kartą zostaje odrzucona z powodu podanie niewłaściwego kodu PIN. Ten problem łatwo rozwiązać. Trzeba po prostu ponownie skorzystać z klawiatury terminala i podać poprawny ciąg cyfr. Warto przy tym zachować jednak ostrożność. Parokrotne wpisanie złego PIN-u z rzędu doprowadza do zablokowania karty.

Awaria terminalu

Terminal płatniczy, tak jak wszystkie inne urządzenia elektroniczne ulegają awariom. Czasem jest to chwilowa usterka. Zdarza się jednak, że terminal przestaje całkowicie działać. Wtedy to trzeba skorzystać z alternatywnego terminalu, który powinien zostać zapewniony przez kasjera.

Niedziałający system bankowy

Problemy techniczne mogą też dotyczyć systemu przetwarzania płatności. Tak bywa, zwłaszcza gdy wielu ludzi naraz chce dokonać transakcji, a serwery są przeciążone. Wtedy to przetwarzanie płatności trwa dłużej niż zwykle, a czasem kończy się niepowodzeniem. Na ogół wystarczy ponowić próbę dokonania płatności.

Przekroczony limit

Ten problem pojawia się, gdy przykładowo danego dnia chce się wykonać transakcje na wyjątkowo wysoką kwotę. Jeśli miałoby nastąpić przekroczenie limitów bezpieczeństwa, to system bankowy nie pozwoli zrealizować płatności.  W takiej sytuacji trzeba zmienić limity i ponowić płatność. Zmiany limitów ilościowych i kwotowych najprościej dokonać przez bankowość elektroniczną. 

Nieaktywna karta płatnicza

Każda karta płatnicza ma datę ważności. Po jej przekroczeniu wykonywanie transakcji nie jest możliwe. Trzeba wtedy skorzystać z nowej karty. W tym przypadku należy pamiętać o konieczności aktywowania plastiku przed dokonaniem pierwszej transakcji. Aktywację przeprowadza się przykładowo z poziomu bankowości internetowej.

Brak wystarczającej ilości środków na koncie

Jeśli na karcie debetowej przypisanej do konta osobistego nie ma wystarczającej ilości środków, to rzecz jasna nie można przeprowadzić transakcji (chyba że ma się możliwość skorzystania z debetu). Z kolei przy karcie kredytowej ograniczeniem jest dostępny limit.

Uszkodzenie karty płatniczej

Współczesne karty płatnicze są wytrzymałe. W dodatku raz na parę lat banki wymuszają wymianę plastiku ze względu na datę ważności. Wciąż jednak może się zdarzyć, że karta ulegnie fizycznemu uszkodzeniu, przez co płatność kartą zostanie odrzucona. Powodem może być kontakt z wilgocią lub uszkodzenia chipa. 

Czy pieniądze mogą zostać pobrane pomimo odrzucenia transakcji?

Skoro transakcja została odrzucona, to pieniądze nie powinny zostać pobrane z rachunku bankowego. Na wszelki wypadek warto jednak sprawdź konto, aby upewnić się, że faktycznie nie pobrano pieniędzy. 

Systemy bankowe są niezwykle zaawansowane pod względem technicznym. Błędy zdarzają się bardzo rzadko. Nigdy jednak nie ma 100% pewności, że nie wystąpią. Po odrzuceniu transakcji lepiej więc zweryfikować historię swojego rachunku. Jeśli coś wzbudza podejrzenia, to należy jak najszybciej nawiązać kontakt z instytucją finansową. 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!

Nie przegap
Czytaj więcej

Komentarze (komentarzy: 1)

  • Była klientka Żubra 13 września 2025 0

    Bankomat banku Pekao SA – ten z ZUBREM mnie okradł nie wydając mi pieniędzy a tylko sam wydruk że wypłaciłam pieniądze, a Bank tych pieniędzy mi nie zwrócił. Juz spod bankomatu dzwoniłam że bankomat nie wydał mi pieniędzy, a pani uspokajała że Bank mi je odda. Niestety. Bankomaty banku Pekao SA obsługuje nie bank a jakaś prywatna firma z ulicy i jestem przekonana że to ta firma przywłaszczyła sobie nie wydane mi pieniądze. Najgorsze jest to że Bank, mnie od ponad 30 lat wierna ich klientkę próbował posądzić że to ja próbuje wyłudzić od nich pieniądze. Po ponad 30 latach bycia ich klientką, odeszlam do Millenium i jestem bardzo zadowolona.

Konto Przekorzystne
Konto Przekorzystne
Premia

400 zł + 6%

Karencja

Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.09.2023 do 30.09.2025.

od 01.06.2023

Warunki
  • 100 zł za otwarcie Konta Przekorzystnego z kartą i bankowością elektroniczną oraz zgodami marketingowymi;
  • 300 zł (po 100 zł) za zapewnienie min. 500 zł wpływów oraz wykonanie min. 5 płatności kartą w każdym z 3 miesięcy;
  • zniżka -50% do Costa Coffee za otwarcie konta z kartą i zainstalowanie aplikacji sieci kawiarni.

szczegóły

100 zł +300 zł

Poziom trudności

Bardzo łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część