zgarnijpremie.pl » Poradniki » Konta osobiste - poradniki » Zlecenie stałe, a polecenie zapłaty – czym się różnią i jak działają?

Zlecenie stałe, a polecenie zapłaty – czym się różnią i jak działają?

19 lip 2021 Komentarze ok. 6 minut czytania Oceń!
Oceń:
Wojciech Wojtczak
Wojciech Wojtczak – redaktor portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwent Dolnośląskiej Szkoły …
[email protected]

Zlecenie stałe, a polecenie zapłaty są to bardzo przydatne funkcje przypisane do każdego konta bankowego. Niestety też bardzo często te dwa terminy używane są zamiennie sugerując, że dotyczą tej samej usługi. Nic bardziej mylnego. Warto wiedzieć, czym się od siebie różnią i w których sytuacjach będą miały najlepsze zastosowanie.

Zlecenie stałe, w polecenie zapłaty.

zlecenie stałe

W gąszczu comiesięcznych rachunków

Niemal każda pełnoletnia osoba fizyczna posiada pewne comiesięczne zobowiązania finansowe, które musi uregulować. Opłaty za prąd, gaz, czy wodę należą do tych podstawowych. Wielu z nas jednak mierzy się również z innymi regularnymi płatnościami, jak: raty kredytu, opłaty za śmieci, abonament telefoniczny, internet, czesne za studia itd. Jak poradzić sobie z taką ilością comiesięcznych opłat jeśli termin płatności każdego rachunku może być inny? Najprostszą metodą wydawałoby się korzystanie z kalendarza oraz ustawienie sobie przypomnień w telefonie. Jednak nawet taki sposób może okazać się uciążliwy lub nawet zawodny. Jeśli przeoczenie terminu zapłaty rachunku za media, czy internet nie poskutkuje wysokimi odsetkami, ale przykładowo niezapłacenie raty kredytu, pożyczki, czy inne ważnej płatności może nieść już za sobą poważne konsekwencje. Aby uniknąć tego typu niepotrzebnych sytuacji banki oferują nam szereg narzędzi do zarządzania finansami osobistymi w tym: zlecenie stałe oraz polecenie zapłaty.

Zlecenie stałe – w jakich przypadkach i gdzie ustawić?

Zlecenie stałe jest to nic innego, jak zautomatyzowane wykonywanie płatności z naszego rachunku na rzecz innego podmiotu, który świadczy nam usługi (np. dostawca prądu). Będzie to właściwe narzędzie w sytuacjach, gdy cykliczny rachunek/faktura opiewa na tę samą, niezmienną kwotę. Zlecenie stałe możemy utworzyć na kilka sposobów. Jeśli możemy to odpuśćmy sobie wycieczkę do placówki bankowej, ponieważ wiąże się to ze zbędną fatygą oraz prawdopodobnie opłatą za obsługę „przy okienku”. Zdecydowanie szybciej i wygodniej ustawimy zlecenie z poziomu bankowości internetowej lub jeśli korzystamy to z aplikacji mobilnej. Nie jest to bynajmniej skomplikowana operacja, bowiem większość z tych czynności wykonujemy podczas zlecania każdego przelewu zwykłego. Parametry jakie należy ustawić to:

  • Nazwa adresata,
  • Nr rachunku,
  • Kwota przelewu,
  • Tytuł przelewu,
  • W który dniu każdego miesiąca ma wychodzić przelew (częstotliwość),
  • Zakres czasu, kiedy zlecenie stałe ma obowiązywać (np. przez rok).

Przy tak skonfigurowanym zleceniu stałym nie musimy już pamiętać o comiesięcznym przelewie. Płatności będą wykonywanie automatycznie, o czym będziemy informowani np. w postaci notyfikacji w aplikacji mobilnej. Wszystkie wykonane już transakcje oczywiście możemy śledzić w historii transakcji.

Polecenie zapłaty – kiedy korzystać i w jaki sposób?

Zdarza się, że podczas wykonywania licznych comiesięcznych opłat większość danych się nie zmienia. Jest ten sam adresat, numer konta bankowego,, a opłata dotyczy tej samej usługi. Jest jednak jedna kluczowa zmienna – kwota przelewu. Za niektóre usługi kwota w każdym miesiącu może być nieco inna. Logika podpowiada, że funkcja polegająca na cyklicznej płatności ze stałą kwotą w tym przypadku na nic nam się nie zda. W takim przypadku powinniśmy skorzystać z ustawienia polecenia zapłaty.

W teorii ustawienie takiego polecenia jest bardzo podobne do zlecenia stałego. Musimy zdefiniować odbiorcę oraz jego numer rachunku. Jednak comiesięczna kwota przyszłych rachunków pozostaje niewiadomą. Dlatego polecenie zapłaty polega na umożliwieniu kontrahentowi pobierania z naszego konta takiej kwoty na jaką będą opiewały kolejne faktury, a jednoczenie upoważniamy nasz bank do wypłacania należnych środków.

Ustawienie polecenia zapłaty może niekiedy od nas wymagać dodatkowych czynności np. pisemnej deklaracji opatrzonej naszym podpisem, w której zezwalamy bankowi na potrącanie z konta kwot wskazanych przez dostawców usług wskazanych przez nas w tejże deklaracji.

Polecenie zapłaty, a bezpieczeństwo

Świadomość udostępnienia obcej firmie niejako dostępu do zasobów naszego rachunku bankowego może rodzić wiele wątpliwości. W przypadku zlecenia stałego to my określamy, jaka kwota będzie nam comiesięcznie znikała z konta, zaś przy poleceniu zapłaty  to kontrahent na podstawie zużytych przez nas usług będzie regulował wysokość transakcji. Nie powinniśmy jednak przesadnie obawiać się tego narzędzia. Każdy klient ma aż 56 dni na cofnięcie transakcji wykonanej w ramach polecenia zapłaty. Jeśli stwierdzimy jakąś nieprawidłowość w kwocie przelewu lub innych parametrach to mamy jeszcze sporo czasu, aby ów wątpliwości wyjaśnić. Zachowując odpowiednią dozę ostrożności oraz ufając jedynie sprawdzonym firmom możemy bez obaw korzystać z dobrodziejstw polecenia zapłaty, a są to:

  • Brak opóźnień w płatnościach = brak karnych odsetek czy przerw w dostawie usług;
  • Pełna automatyzacja procesu – raz dobrze ustawione polecenie będzie automatycznie realizowane we wskazanym przez nas terminie;
  • Bezpieczeństwo – środki udostępniamy wyłącznie sprawdzonym kontrahentom, a w dodatku mamy jeszcze czas na anulowanie transakcji;
  • Uproszczone formalności – w przypadku zlecenia stałego wszystko zrobimy kilkoma kliknięciami, a przy poleceniu zapłaty wystarczy złożyć dyspozycję w banku, który zezwoli wskazanym przez nas podmiotom na pobieranie należnych opłat.

Zlecenia stałe, a PayPal

Korzystając z nowoczesnych usług często możemy zauważyć, że polecenia stałe nie tylko ustawimy w naszej bankowości. Jeśli korzystamy z płatnych abonamentów takich firm jak Netflix, Spotify, czy Google Drive ich wewnętrzne systemy zarządzania płatnością pozwalają nam na powiązanie abonamentu wprost z kartą kredytową lub kontem osobistym. W takim przypadku kiedy nadejdzie czas kolejnej płatności, wówczas odpowiednia suma zostanie pobrana z naszego rachunku.

Choć są to bezpieczne rozwiązania, a nad bezpieczeństwem transakcji czuwa wiele zaawansowanych technicznie systemów i procedur to nie zawsze mamy ochotę na powierzanie kolejnym podmiotom dostępu do naszego konta w celu pobierania należności. Rozwiązaniem jest otwarcie kolejnego rachunku w ramach naszego konta w jednym banku lub nawet założenie nowego w zupełnie innym banku. O ile otwarcie kolejnego subkonta w tym samym banku nie jest aż tak kłopotliwe, to zakładanie nowego konta w kolejnym banku wiąże się z pojawieniem się kolejnych zobowiązań, o których będziemy musieli pamiętać (np. warunki aktywności, aby uniknąć opłaty za konto).

Ciekawym rozwiązaniem wydaje się znany na całym świecie fintech PayPal. Jest to swego rodzaju wirtualne konto, które jesteśmy w stanie założyć w dosłownie kilka minut przy minimalnej ilości formalności. Posiadając takie konto musimy je zasilić środkami z konta tradycyjnego. Zwykle przelew realizowany jest w ciągu kliku dni roboczych. Tak zasilony rachunek PayPal możemy „podpiąć” pod dowolną ilość usług bez obaw, że udostępniamy kolejnym podmiotom nasze podstawowe konto bankowe.

Zarządzanie płatnościami na co dzień

Jak widzimy sposobów na zarządzanie finansami osobistymi, a przede wszystkim płatnościami jest kilka. To tylko od nas zależy, która z tych usług będzie dla nas najwygodniejsza oraz najbezpieczniejsza.

Nie przegap

Komentarze (0)

Konto Millennium 360°
Konto Millennium 360°
Utrzymanie konta

Bezwarunkowo darmowy rachunek

0 zł

Utrzymanie karty

0 zł za min. 5 płatności kartą do konta lub BLIKIEM w miesiącu (w przypadku młodych wystarczy 1 transakcja)

  • 11 zł dla dorosłych
  • 5 zł dla osób do 26 roku życia

0-11 zł

Wypłata z bankomatów obcych

1 zł w przypadku maszyn Santander Banku Polska i Planet Cash. 5 zł u innych operatorów (0 zł za spełnienie warunku darmowej karty płatniczej)

0-5 zł

Czy premia?
  • 100 zł za otwarcie konta, logowanie do aplikacji mobilnej, zapewnienie w ciągu 14 dni od otwarcia konta min. 1000 zł wpływu i jedną płatność kartą/BLIK;
  • 200 zł za zalogowanie się do aplikacji oraz wydanie kartą/BLIK min 500 zł w każdym z 3 miesięcy ;
  • 300 zł za zapewnienie min. 1000 zł wpływów pochodzących z wynagrodzenia (powyżej 26 roku życia).

(czytaj więcej)

600 zł +6,25% do 100 tys. zł

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część