Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Strona główna Poradniki Chargeback – czym jest obciążenie zwrotne i jak z niego korzystać?

Chargeback – czym jest obciążenie zwrotne i jak z niego korzystać?

Chargeback – jak korzystać z obciążenia zwrotnego?
Chargeback
Chargeback to bardzo przydatna funkcja polegająca na odzyskaniu naszych pieniędzy podczas stwierdzenia nieprawidłowości za opłaconą przy pomocy karty płatniczej usługę lub towar. W takim przypadku to bank pomaga nam rozwiązać spór przez, co nie zostajemy z problemem sami.

Jak działa chargeback?

Chargeback lub inaczej obciążenie zwrotne to jedno z zabezpieczeń płatniczych chroniących interesy klienta dokonującego transakcji kartą za produkty lub usługi. Jeśli zapłaciliśmy za jakiś towar, który okazał się wadliwy lub wykupiliśmy usługę, z wykonania której nie jesteśmy zadowoleni, to wówczas możemy zgłosić ten fakt naszemu bankowi. Ten wraz z emitentem karty (Visa i Mastercard) rozpoznaje taki wniosek i jeśli zostanie nam przyznana racja otrzymamy zwrot całości środków bez zbędnych formalności. Jest zdecydowanie bardziej wygodne rozwiązanie niż dochodzenie swoich racji na drodze sądowej. Co prawda istnieje szereg instrumentów, które prawo gwarantuje polskiemu konsumentowi, ale konsekwencje skorzystania z nich mogą okazać się niewspółmierne do poniesionych strat.

Mechanizm obciążenia zwrotnego może się okazać bardzo przydatny w przypadku, kiedy staniemy się ofiarą przestępstwa. Jeśli odnotujemy na naszym rachunku nieautoryzowane przez nas transakcje to również możemy skorzystać z zabezpieczenie chargeback.

Zobacz też, co potrafi twoja karta płatnicza za granicą! Korzystaj z funkcji wielowalutowej, aby nie przepłacać za transakcje na wyjeździe wakacyjnym, czy służbowym. Jedna karta do wielu rachunków walutowych! (czytaj dalej)

Kto może skorzystać z funkcji chargeback?

Mechanizm zabezpieczający nasze transakcje przez stratami wynikającymi z nieprawidłowo wykonanej usługi, czy wadliwego produktu zadziała jedynie w przypadku płatności kartą. Dotyczy to zarówno płatności fizycznym plastikiem, jak i transakcjami w sieci przy wykorzystaniu danych z karty płatniczej. O obciążenie zwrotne możemy wnioskować w przypadku każdego rodzaju karty: karta debetowej, kredytowej, czy przedpłaconej. Procedura realizowana jest przez organizację wydającą daną kartę płatniczą, czyli Visa lub Mastercard.

Kiedy dokładnie można wykorzystać obciążenie zwrotne?

Usługa chargeback może okazać się bardzo przydatna w niezbyt dla nas przyjemnych dla nas okolicznościach. Kiedy dokładnie można z niej skorzystać:

  • Zamówiony towar do nas nie dotarł lub usługa nie została wykonana prawidłowo lub w ogóle (np. bankructwo linii lotniczych lub biura podróży, nieuczciwy kontrahent);
  • Podwójne obciążenie naszego rachunku (np. w wyniku awarii systemu płatniczego);
  • Kupiony towar został dostarczony uszkodzony lub jego właściwości są niezgodne z opisem;
  • Sprzedawca nie oddał pieniędzy w sytuacji zwrotu towaru lub odwołania usługi;
  • Podczas korzystania z bankomatu część środków nie została wypłacona lub w całości;
  • Zauważyliśmy w historii konta nieznane nam transakcje.

Jak wygląda procedura chargeback?

Procedura chargeback może się wydawać dosyć skomplikowana dla przeciętnego konsumenta. Dlatego też zgłaszając bankowi fakt obciążenia naszego salda, co do którego mamy zastrzeżenia to bank wraz z organizacją płatniczą przejmują na siebie większy ciężar dochodzenia racji. Jak to wygląda w praktyce:

  • Polubowne rozwiązanie sporu – jeśli już dojedzie do stwierdzenia felernie wykonanej usługi, lub towaru posiadającego wady zawsze warto spróbować dogadać się z drugą stroną. Często sprzedawca nie będzie chciał robić sobie „złego PR-u” i będzie dążył do znalezienia rozwiązania zadowalającego obie strony. Jeśli jednak wszelkie próby spotkają się z odmową, wówczas jak najbardziej warto skorzystać z narzędzia chargeback. Mamy na to zazwyczaj do 120 dni od daty felernej transakcji. Warto jednak zapoznać się z regulaminem naszego banku, ponieważ te terminy mogą się różnić w zależności od banku;
  • Kontakt z bankiem – procedura Visa chargeback lub Mastercard chargeback powinna być w pierwszej kolejności zgłoszona do naszego banku, jako instytucji, która wydała nam kartę płatniczą. Następnie zostaniemy poproszeni o dostarczenie wszystkich posiadanych przez nas dokumentów mających związek z reklamowaną transakcją (dokumenty zakupu, odmowa sprzedawcy w przypadku reklamacji/zwrotu);
  • Przyjęcie zgłoszenia oraz kontakt z centrum rozliczeniowym – pracownik banku kontaktuje się z centrum rozliczeniowym (instytucja realizująca transakcję, jak Polskie ePłatności, czy First Data Polcard), aby poznać szczegóły operacji);
  • Kontakt ze sprzedawcą – pracownik centrum rozliczeniowego kontaktuje się ze sprzedawcą, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację i poszukać zadowalającego wszystkie strony rozwiązania. Na tym etapie istnieją 3 scenariusze: sprzedawca przedstawia swoje argumenty i nie przyznaje nam racji, sprzedawca przyznaje rację nam i zgadza się na rozwiązanie sporu lub agentowi obsługującemu zgłoszenie nie udaje się skontaktować ze sprzedawcą. W pierwszym przypadku postępowanie trwa dalej, zaś w pozostałych obu bank rozstrzyga sprawę pozytywnie dla nas i oddaje środki na konto;
  • Decyzja – czas na podjęcie decyzji w procedurze chargeback reguluje regulamin każdego banku. Może to być ok 3 miesięcy, ale z różnych przyczyn czas ten może być też wydłużony. Jeśli operator karty płatniczej przyzna nam rację wówczas zwróci nam środki, jeśli przyzna rację sprzedawcy to nasz środki zostaną u niego.

Jakie dodatkowe dokumenty?

Procedura chargeback przypomina nieco postępowanie śledcze. Poza dowodami zakupu bank może nas poprosić o dodatkowe dokumenty, jako dowodu mające pomóc w jak najsprawniejszym rozwiązaniu sportu. Możemy zostać poproszeni o dostarczenie własnoręcznie podpisanego oświadczenia prezentującego naszą wersję wydarzeń w przypadku sporu ze sprzedawcą. Jeśli zaś padliśmy ofiarą przestępstwa to wysoce prawdopodobnie zostaniemy poproszeni o dostarczenie notatki policyjnej. Możemy ją uzyskań na posterunku, na którym powinniśmy zgłosić fakt stwierdzenia nieautoryzowanego użycia danych naszej karty.

PayPal chargeback i inne fintechy

Korzystając z popularnych fintechów finansowych jak chociażby PayPal również możemy korzystać z dobrodziejstw funkcji chargeback. Warunkiem jednak jest wykonanie transakcji kartą płatniczą podpiętą do naszego konta PayPal. Jeśli stwierdzimy nieprawidłowości w zakupionej usłudze, czy towarze to mamy do 120 dni na zgłoszenie tego faktu PayPal-owi. Procedura wygląda tak samo. Fintech kontaktuje się z emitentem naszej karty (Visa lub Mastercard) i ustalają okoliczności zdarzenia. W tym przypadku jednak teoretycznie sprzedawca ma jedynie 10 dni na ustosunkowanie się do naszego wniosku.

Inne finetchy również korzystają z dobrodziejstw obciążenia zwrotnego chroniąc przy tym interesy swoich klientów. Z takiej samej usługi skorzystamy, jeśli posiadamy konto oraz kartę Twisto. W tym przypadku akurat wydawca karty to organizacja Mastercard i to z tą instytucją Twisto będzie rozpatrywać nasze zgłoszenie.

Z taką wiedzą korzystanie z kart płatniczych może okazać się jeszcze bardziej wygodne i bezpieczne. Dobrze jest mieć świadomość, że w razie nieuczciwego kontrahenta możemy złożyć reklamację oraz liczyć za zwrot pieniędzy.