zgarnijpremie.pl » Poradniki » Karty kredytowe - poradniki » Gdzie jest kod PIN do karty bankomatowej?

Gdzie jest kod PIN do karty bankomatowej?

7 stycznia 2025 (Aktualizacja 16.01.2025) Komentarze ok. 5 minut czytania Oceń!
Oceń:
Agnieszka Boreczek
Studiowałam dziennikarstwo i pracowałam jednocześnie w banku. 10 lat później …
[email protected]

Kod PIN (Personal Identification Number) to klucz, który pozwala użytkownikowi na posługiwanie się kartą płatniczą – dokonywanie nią wypłat z bankomatów oraz płatności bezgotówkowych w sklepach. Numer PIN zabezpiecza transakcje realizowane przy użyciu wszystkich kart płatniczych, takich jak karty debetowe, czy karty kredytowe. Jego znajomość jest niezbędna w wielu sytuacjach, choć płacąc bezstykowo (np. gdy masz kartę VISA zbliżeniową, albo kartę w telefonie) nie musisz go podawać. PIN do karty jest jednak obowiązkowy, otrzymasz go od banku z opcją późniejszej zmiany np. w bankowości internetowej.

pin do karty bankomatowej

Co to jest kod PIN?

Kod PIN to unikalny, czterocyfrowy numer przypisany do karty płatniczej, służący autoryzacji transakcji w terminalach płatniczych i bankomatach. Chroni on przed dostępem osób nieuprawnionych do Twoich środków. Składa się z przypadkowo generowanych cyfr (potem może zostać zmieniony przez użytkownika).

Kiedy konieczne jest podanie numeru PIN?

Podanie numeru PIN wymagane jest przy większości transakcji:

  • tradycyjnych, w których karta jest wsuwana do bankomatu/wpłatomatu lub do terminala płatniczego,
  • zbliżeniowych, gdy chodzi o realizację transakcji powyżej limitu ustalonego dla płatności zbliżeniowych.

Gdzie znaleźć kod PIN do karty bankomatowej?

Kod PIN jest dostarczany przez bank na kilka sposobów, w zależności od wybranej metody obsługi klienta oraz wewnętrznych procedur banku. Pamiętaj, że zmiana kodu PIN jest możliwa, jednak nowy nie powinien być zbyt łatwy do rozgryzienia przez osoby nieupoważnione do tego.

  • W aplikacji mobilnej – np. w aplikacji bankowej, takiej jak GoMobile lub IKO, po zalogowaniu się na swoje konto i aktywowaniu karty, możesz nadać lub sprawdzić jej PIN.
  • W bankowości internetowej – logując się na swoje konto w systemie online (np. serwis iPKO), możesz przejść do sekcji zarządzania kartą i nadać nowy PIN.
  • Na infolinii banku – konsultant, po weryfikacji Twojej tożsamości, pomoże w aktywacji karty i powie, jak odsłuchać/nadać PIN.
  • W bankomacie – niektóre banki umożliwiają ustawienie kodu podczas pierwszej transakcji w bankomacie.

Jak nadać PIN do nowej karty płatniczej?

Podczas aktywacji nowej karty płatniczej, możesz ustawić swój unikalny PIN. Zrobisz to także później, gdy karta będzie już aktywna.

Jak standardowo wygląda nadanie PIN-u? Postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Zaloguj się do aplikacji mobilnej banku lub serwisu internetowego.
  2. Wybierz opcję „Aktywacja karty” lub „Nadaj PIN”.
  3. Wprowadź czterocyfrowy kod, który będzie łatwy do zapamiętania, ale trudny do odgadnięcia.
  4. Potwierdź swój wybór.

Warto zapamiętać, że pierwsza transakcja często wymaga fizycznego włożenia karty do terminala i podania nowego PIN-u, co aktywuje możliwość korzystania z płatności zbliżeniowych.

Jaki powinien być PIN do karty?

PIN do Twojej karty nie może być zbyt prosty, ani zbyt skomplikowany. Ze względów bezpieczeństwa unikaj standardowych, łatwych do złamania konfiguracji typu „0000”, „1111”, czy „1234”. Uważaj też na powszechnie znane lub łatwe do ustalenia daty, typu rok urodzenia, czy zaślubin. Wybierz kombinację, która z niczym się nie kojarzy (przynajmniej nikomu oprócz Ciebie). Koniecznie zapamiętaj osobisty numer identyfikacyjny – nigdzie go nie zapisuj!

Płatności bez podawania kodu PIN do karty

Płatności zbliżeniowe (takie, w których PIN do karty nie jest wymagany) są dostępne do określonego limitu (np. 50-100 zł). Po kilku transakcjach bez PIN-u system może poprosić o jego podanie w celu weryfikacji, zatem nie jest regułą to, że w konkretnych sytuacjach PIN nigdy nie jest wymagany.

Co zrobić, jeśli zapomnisz PIN?

Zapomnienie kodu PIN to wbrew pozorom częsty problem. Owszem powoduje stres (szczególnie jeśli akurat stoisz w kasie, a za Tobą wije się kolejka zniecierpliwionych klientów). Jednak warto zachować spokój, bo są sposoby na to, jak odzyskać kod PIN – często nawet bez konieczności odwiedzania banku.

Najprostszym sposobem jest zmiana kodu PIN do karty – zrobisz to samodzielnie online, albo na bankowej infolinii. Pamiętaj, jest to numer, którego nie sprawdzisz w swojej bankowości, ani tym bardziej nie usłyszysz od konsultanta (ponieważ on go nie zna.

W przypadku problemów z PIN-em, skorzystaj z infolinii lub odwiedź oddział banku.

Jak odblokować kartę, gdy wpiszesz zły PIN?

Może też zdarzyć się tak, że zapomnisz PIN do karty, a mimo tego będziesz podejmować kolejne próby wprowadzenia go. To może skutkować zablokowaniem karty bankomatowej ze względów bezpieczeństwa (podejrzenie prób nieautoryzowanych transakcji).

Standardowo, jeśli trzykrotnie wpiszesz błędny kod PIN, karta zostanie zablokowana. Odblokowanie zależy od polityki banku:

  • niektóre banki w takiej sytuacji automatycznie odblokowują kartę po upływie 24 godzin,
  • w innych przypadkach konieczne jest skontaktowanie się z bankiem telefonicznie lub osobiście.

Podczas blokady karty możesz nadal korzystać z bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem lub aplikacji, takich jak Apple Pay. Niestety nie zrobisz transakcji płatniczej, w której trzeba podać PIN do karty, aby autoryzować zakup.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Od chwili otrzymania swojej karty bankomatowej tylko Ty, jak użytkownik, możesz się nią posługiwać. Możesz nadać jej PIN po tym, jak poznasz numer „narzucony” przez bank. Pamiętaj, aby PIN do karty bankomatowej nie był zbyt prosty do złamania, co mogłoby grozić nieautoryzowanym użyciem. Chociaż musisz posiadać PIN do nowej karty, w wielu sytuacjach możesz spotkać się z tym że jego podanie nie będzie konieczne (np. płatności zbliżeniowe, płatność przez telefon).


Nie przegap

Czytaj więcej

Komentarze (0)

Konto Santander
Konto Santander
Premia

1300 zł +4%

Karencja

Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.

Od 01.11.2022

Warunki
  • 100 zł za samo otwarcie konta osobistego;
  • 400 zł za aktywność przez 4 miesiące (min. 1000 zł wpływu, jedną płatność kartą lub BLIKIEM i jedno logowanie do aplikacji);
  • 100 zł za spełnienie wszystkich warunków aktywności;
  • 100 zł w Programie Poleceń;
  • 100 zł za skorzystanie z Kantora Santander;
  • 300 zł zwrotu za zapłacone rachunki;
  • 200 zł za otwarcie Konta dla dziecka.

(szczegóły)

1300 zł

Poziom trudności

Łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część