Skrytka bankowa to rodzaj fizycznego depozytu w formie małego sejfu. Jest to duża szafa pancerna z wieloma małymi szufladami zlokalizowana w oddziale banku, który świadczy taką usługę. Dokładnie taka skrytka mieści się w strzeżonym skarbcu, do którego dostęp mają uprawnieni pracownicy banku oraz właściciel depozytu w towarzystwie pracownika banku.
Każdy klient skrytki bankowej opłacający depozyt, aby otworzyć skrytkę bankową otrzymuje jeden klucz do sejfu lub obecnie kartę magnetyczną. Drugi klucz pozostaje w dyspozycji placówki bankowej. Ze względów bezpieczeństwa, aby otworzyć skrytkę potrzebne są oba klucze lub karty dostępu.
Oczywiście tak, ja w przypadku zlecania wszystkich innych dyspozycji bankowych pracownik banku zobowiązany jest za każdym razem zweryfikować naszą tożsamość przed otwarcie skrytki. W tym celu potrzebujemy okazać dowód osobisty. Po pozytywnej weryfikacji pracownik banku wprowadza nas do skarbca i pomaga otworzyć skrytkę przy pomocy drugiego klucza, ale nie jest już obecny przy wyciąganiu lub wkładaniu kosztowności do sejfu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz regulaminami banków do skrytki bankowej dostęp ma każdy właściciel depozytu w asyście pracownika banku. Sam bank pod żadnym pozorem nie może samodzielnie otworzyć skrytki. Wyjątkiem jest brak wnoszenia opłaty za skrytkę oraz upłynięcie terminu przechowywania kosztowności w sejfie. W takiej sytuacji bank może opróżnić skrytkę, a jej zwartość zdeponować w innym miejscu do czasu odebrania jej przez klienta/ów. Oczywiście dostęp do skrytki możliwy jest wyłącznie w dniach oraz godzinach otwarcia danej placówki bankowej.
Jako że skrytka w banku traktowana jest, jak każdy inny depozyt bankowy to na mocy sądowego tytułu egzekucyjnego zawartość sejfu może zająć komornik w drodze postępowania egzekucyjnego. Dodatkowo posiadając nakaz dostęp do zawartości skrytki mogą mieć przedstawiciele takich służb oraz urzędów jak: Policja, CBA, ABW, Służba Celna, KAS.
Oferta depozytów w formie skrytek bankowych skierowana jest do wszystkich klientów polskich, jak i zagranicznych (w przypadku cudzoziemca dokumentem weryfikującym tożsamość jest paszport). Osoba zakładająca skrytkę sejfową musi być pełnoletnia. Ponadto taki depozyt może otworzyć osobna prawna lub inna jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej. Podobnie jak rachunek bankowy skrytkę w banku może wynająć więcej niż jedna osoba. Naturalnie im więcej właścicieli depozytu tym bank musi wydać więcej kluczy dostępowych przy czym każda z osób może otworzyć skrytkę bez zgody pozostałych współposiadaczy.
W przypadku dostępu większej liczby osób do tej samej skrytki należy mieć na uwadze, że zgubienie choćby jednego klucza będzie wymagało specjalistycznego otwarcia skrytki oraz wymiany reszty kluczy. Za taką operacje kosztami obciążeni są właściciele sejfu.
Korzystanie ze skrytki bankowej jest wyjątkowo proste. Kiedy uda nam się już znaleźć w pobliżu oddział banku, który oferuję taką formę depozytu to należy się tam udać w godzinach otwarcia placówki. Naturalnie należy zabrać ze sobą dowód osobisty, a w przypadku cudzoziemca aktualny paszport.
Niestety na miejscu może się okazać, że ma żadnej wolnej skrytki w skarbcu danego oddziału. Wówczas pracownik banku wskaże nam najbliższą placówkę z dostępnymi sejfami.
Po zapoznaniu się z regulaminem skrytek bankowych w danej instytucji należy zawrzeć umowę najmu takiej skrytki mają na uwadze opłaty i prowizje za korzystanie ze skrytki oraz warunki ubezpieczenia i wysokość odszkodowania w razie ewentualnej kradzieży.
Po zawarciu umowy i wniesieniu opłaty otrzymamy klucz oraz będziemy mogli zdeponować przedmioty w skrytce bankowej. Po zamknięciu skrytki jeden egzemplarz klucza lub karty magnetycznej zabieramy ze sobą, podczas gdy drugi egzemplarz pozostanie w oddziale banku.
Nie każdy bank w Polsce oferuje obecnie skrytki bankowe. Koszt najmu takiej formy depozytu uzależniona na pewno będzie od rozmiaru skrytki oraz czasu przechowywania. Jeśli jednak planujemy zdeponować przedmioty o wysokiej wartości sentymentalnej czy materialnej to koszt do kilkuset złotych w skali roku nie wydaję się być bardzo wygórowany. Funkcja skrytki bankowej obecnie oferowana jest zaledwie w kilku bankach:
BANK | OPŁATA MIESIĘCZNA | OPŁATA ROCZNA |
BANK PKO BP | 180 zł | 1 800 zł |
BANK Pekao SA | 100-300 zł | 1 200 zł z Kontem Private Banking; 1 500 zł z Kontem Świat Premium; 1 800 zł z Kontem Przekorzystnym; 3 600 zł dla pozostałych |
Bank BNP Paribas | 30-50 zł | 360 zł za małe skrytki 600 zł za większe skrytki |
Banki Spółdzielcze | 40 zł | 220 zł |
Jak już ustaliliśmy do każdej skrytki bankowej wydawane są przynajmniej 2 klucze lub karty dostępu (ilość uzależniona jest od ilości właścicieli skrytki). Jeden egzemplarz klucza dostępu pozostaje w dyspozycji pracownika banku. Tylko dwa klucze użyte jednocześnie pozwolą na otwarcie depozytu. Zasady korzystania ze skrytki bankowej nie zezwalają na samodzielne otwarcie sejfu przez bank, chyba że klient przestał wnosić opłaty lub decyzją uprawnionego podmiotu zapadła decyzja o otwarciu depozytu.
Zabezpieczenie skrytki bankowej gwarantowane jest przez bank, który taką usługę oferuje. Instytucje bankowe naturalnie ubezpieczają się odpowiednimi polisami ubezpieczeniowymi na wypadek kradzieży, pożaru, powodzi etc.
Określenie tego, co można zdeponować w skrytce bankowej jest bardzo proste. Jeśli oczywiście rozmiary danego przedmiotu na to pozwalają to w takim sejfie można zdeponować dosłownie wszystko, co nie jest zabronione w regulaminie banku. Najczęściej klienci jednak umieszczają: złoto, gotówkę, niewielkich rozmiarów dzieła sztuki, nośniki danych, papiery wartościowe i inne ważne dokumenty, jak akty notarialne, czy testamenty.
Pracownik nie ma prawa dopytywać nas o to, co dokładnie zamierzamy zdeponować, a jedynie może poprosić o określenie kategorii przedmiotów oraz ich przybliżonej wartości. Takie dane potrzebne są do przystosowania skrytki o wymaganych rozmiarach oraz do wyceny abonamentu za wynajęcie sejfu. Najczęściej regulaminy skrytek w różnych banków zakazują deponowania: narkotyków, materiałów wybuchowych, broni, produktów, które mogą ulec zepsuciu (np. jedzenie) oraz wszelkich przedmiotów pochodzących z przestępstwa. Klient wynajmujący skrytkę bankową musi zapewnić, że umowa skrytki wraz z regulaminem będą przestrzegane.
Osoby, które posiadają drogocenne rzeczy niewielkich rozmiarów mogą rozważyć wynajęcie skrytki w banku, ponieważ umożliwia to stosunkowo tanie i bezpieczne przechowywanie drogocennych przedmiotów. Można trzymać w skrytce rzeczy, które np. w miejscu zamieszkania narażone są na potencjalną kradzież lub zniszczenie. Umowa wynajmu skrytki bankowej zwykle zawierana jest na okres miesięczny lub roczny.
Skrzynka depozytowa umożliwia przechowywanie dokumentów, gotówki, monet oraz innych drogocennych przedmiotów. Szczegółowe informacje dotyczące warunków oraz co najważniejsze dostępności skrytek znajdziemy w konkretnych oddziałach banków. Sam proces wynajęcia skrytki również jest prosty. Wartość wynajmu skrytki w stosunku do wartości przedmiotu, jaki możemy tam zdeponować nie jest wysoka. To, ile kosztuje wynajem skrytki znajdziemy w aktualnych tabelach opłat i prowizji za usługi bankowe poniżej.
Na pewno warto posiadać skrytkę w banku, jeśli dzięki niej będziemy czuli się bezpieczniej o swoje dobra materialne. Bezpieczeństwo skrytki zapewniane jest przez bank, który dodatkowo ubezpiecza fizyczne depozyty swoich klientów.
300 zł + 7%
Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.04.2022.
od 01.04.2022
150 zł + 150 zł
Bardzo łatwy