zgarnijpremie.pl » Poradniki » Konta firmowe - poradniki » 7 kroków do założenia własnej firmy

7 kroków do założenia własnej firmy

13 czea 2023 Komentarze ok. 6 minut czytania Oceń!
Oceń:
Wojciech Wojtczak
Wojciech Wojtczak – redaktor portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwent Dolnośląskiej Szkoły …
[email protected]

Planując otwarcie własnej działalności oczywiście najważniejszy jest pomysł na biznes. Bez zbadania zapotrzebowania na rynku oraz upewnienia się, że będziesz w stanie te potrzeby zaspokoić nie warto otwierać własnej firmy.

Kiedy jednak czujesz już, że stworzony biznes plan ma potencjał na sukces trzeba przystąpić do jego realizacji. Przed otwarciem własnego biznesu warto dowiedzieć się od czego należy zacząć i na co zwrócić w szczególności uwagę, aby proces ten był sprawny i przyjemny. Przez wszystkie etapy możesz oczywiście przejść samodzielnie, ale jeśli chcesz ułatwić sobie życie to warto skorzystać z oferty założenia konta firmowego wraz z otwarciem działalności. Taką usługę oferuje obecnie min. mBank oraz Bank Millennium.

Ranking Kont Firmowych

Początek: założenie Profilu Zaufanego

Jeśli chcesz przejść przez wszystkie etapy zakładania własnej firmy zdalnie, bez różnicy, czy samodzielnie, czy z pomocą banku to będzie ci potrzebny Profil Zaufany. Pełni on rolę elektronicznego podpisu, który pozwala na bezpieczne i szybkie wysyłanie elektronicznych dokumentów do urzędów. Profil Zaufany możesz założyć na 4 sposoby:

  • Online za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości
  • Online poprzez wideo rozmowę z urzędnikiem
  • Za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC
  • Wypełniając wniosek online i potwierdzając tożsamość w punkcie stacjonarnym. 

Krok 1: Otwarcie rachunku bankowego

Zgodnie z obowiązującym prawem posiadanie konta firmowego nie zawsze jest wymagane do prowadzenia działalności gospodarczej. Jest on wymagany w sytuacjach, kiedy masz zamiar prowadzić księgi rachunkowe lub księgę przychodów i rozchodów. Taki wymóg może być też stawiany, jeśli twoja firma będzie prowadziła specyficzny rodzaj płatności lub transakcji.

Posiadanie konta firmowego jest też zalecane ze względu na łatwiejsze zarządzanie finansami firmy. Mieszanie finansów osobistych z firmowymi, a zwłaszcza przy obracaniu większymi kwotami może być nie praktyczne. Dodatkowo dla posiadaczy kont firmowych bank często posiada szeroką gamę dodatkowych usług ułatwiających prowadzenie działności: kięgowość, kredyty dla firm, czy terminale płatnicze.

 Jeśli otworzysz konto firmowe to należy o tym fakcie poinformować Urząd Skarbowy oraz ZUS. Regulowanie składek do tych dwóch instytucji jest zwłaszcza ułatwione dzięki kontu firmowym, a ponadto często jest to równoznaczne z uniknięciem opłat za prowadzenie rachunku, czy utrzymanie karty płatniczej.

Krok 2: Wybór formy opodatkowania

Przed założeniem firmy należy wybrać formę opodatkowania, która będzie najbardziej odpowiadać twoim potrzebom i pozwolą na sprawne zarządzanie finansami działalności. W tej chwili do wyboru masz następujące formy:

  • na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%)
  • według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%)
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (stawka podatkowa 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 10%, 12%, 12,5%, 14%, 15% i 17%)

Krok 3: Wybór sposobu prowadzenia księgowości

Prowadzenie księgowości to istotna część prowadzenia firmy. Ma to znaczenie zawłaszcza podczas składania sprawozdań finansowych. Jeśli czujesz, że będzie ci potrzebna pomoc w tym zakresie to warto skorzystać z usług wykwalikowanego księgowego lub usługi prowadzenia księgowości w banku, w którym posiadasz konto firmowe. Istnieją 2 główne formy prowadzenia księgowości:

  • uproszczona – w podatkowej księdze przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów przy ryczałcie
  • pełna– w księgach rachunkowych.

Krok 4: Rejestracja firmy

Najważniejszym etapem, który przybliży cię do otwarcia działalności jest złożenie wniosku w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Wniosek o wpis do bazy CEIDG powinien zawierać następujące informacje:

  • imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości
  • PESEL (jeśli posiadamy)
  • numer NIP i REGON jeśli zostały nadane
  • adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą
  • nazwę zakładanej działalności gospodarczej – musi zawierać imię i nazwisko
  • nazwę skróconą firmy
  • kody PKD (wskazując kod określający działalność przeważającą)
  • liczbę pracowników, których planujemy zatrudnić (jeśli planujemy)
  • datę rozpoczęcia działalności
  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą
  • dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

Po złożeniu wniosku o wpis do rejestru CEIDG otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które będzie potwierdzeniem, że złożyłeś swoje dokumenty poprawnie.

Krok 5: NIP wraz z rachunkiem bankowym

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o rejestrację firmy w CEIDG otrzymasz wiadomość o przyznaniu unikalnego Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Następnie zakładając, że otworzyłeś konto firmowe zostaną aktywowane rachunki bankowe.

Krok 6: ZUS

W terminie do 7 dni od zarejestrowania działalności gospodarczej lub zatrudnienia pracownika jesteś zobowiązany zgłosić ten fakt do ZUS. Takie zgłoszenie musi być opatrzone własnoręcznym podpisem przedsiębiorcy. Wymaganym dokumentem do zgłoszenia jest zaświadczenie o wpisie do CEIDG oraz numer REGON.

Jeśli dopiero zakładasz swoją pierwszą firmę lub odczekałeś min. 60 miesięcy od zamknięcia poprzedniej to możesz skorzystać ulgi na składki ZUS przez pół roku.

Krok 7: REGON

Za nadanie działalności numeru REGON odpowiada Główny Urząd Statystyczny (GUS). Otrzymasz go do 7 dni od złożenia wniosku o rejestrację działalności w CEIDG. Posiadanie numeru REGON ma charakter statystyczny i nie jest wymagane podawanie go na pieczątce, jeśli takową planujesz posiadać (zgodnie z przepisami nie jest to wymagane).

Alternatywnie 1 krok – załóż konto firmowe wraz z firmą

Jeśli nie masz ochoty lub obawiasz się samodzielnego rejestrowania swojej firmy to zawsze możesz skorzystać z możliwości otwarcia konta firmowego wraz z firmą z pomocą banku. Korzystając z takiego rozwiązania wyspecjalizowany konsultant banku (najczęściej jest to księgowy z doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczych). Takie rozwiązanie proponuje mBank. Wraz z otwarciem mBiznes Konta Standard mBank pomoże ci przejść przez wszystkie opisane wyżej etapy.

Otwórz konto wraz z firmą

Z tej usługi możesz skorzystać zarówno jeśli jesteś już klientem mBanku (np. posiadasz eKonto) oraz jeśli nie miałeś wcześniej nic wspólnego z tą instytucją. Różnica polega na tym, że w tym drugim przypadku bank musi potwierdzić twoją tożsamość, a może to zrobić wyłącznie poprzez kuriera lub wizytę w placówce mBanku.

Sam wniosek składasz przez internet, w placówce albo dzwoniąc na mLinię i trwa to raptem 10 minut. Po złożeniu i podpisaniu wszystkich wniosków za pomocą Profilu Zaufanego otrzymasz SMS i e-mail z informacją, że rejestracja firmy zakończyła się sukcesem. Bank poinformuje cię również o nadaniu NIP i REGON oraz o aktywacji rachunku firmowego.

Samodzielnie powinieneś jedynie złożyć formularz ZZA w ZUS-ie. Jeżeli chcesz być płatnikiem VAT, powinieneś też w ZUS złożyć formularz VAT-R.

Dodatkowo w trwającej promocji możesz zyskać 500 zł premii. Wystarczy, że:

  • otwórz mBiznes konto Standard wraz z kartą debetową Mastercard Debit Business, Mastercard Business WOŚP lub Mastercard Business WOŚP Mobilna w promocji;
  • wykonaj transakcje bezgotówkowe na min. 1000 zł w ciągu 30 dni od zawarcia umowy.
Nie przegap

Przeczytaj też: Karta kredytowa: czym jest i jak z niej korzystać?

Przeczytaj też: Jak wypłacić pieniądze z bankomatu?


Czytaj więcej

Komentarze (0)

mBiznes Konto Standard (z otwarciem firmy)
mBiznes Konto Standard (z otwarciem firmy)
Utrzymanie konta
  • 0 zł na zawsze w promocji
  • 19 zł lub 0 zł za wykonanie min. 1 przelewu ZUS w miesiącu (poza promocją)

0 zł

Utrzymanie karty
  • 0 zł na zawsze w promocji
  • 5 zł, jeśli wydamy kartą min. 500 zł (poza promocją)
  • 7 zł, jeśli wydamy kartą mniej niż 500 zł (poza promocją)

0 zł

Wypłata z bankomatów obcych

5 zł (3,5%)

Czy premia?
  • otwórz konto mBiznes Standard wraz z kartą debetową i ciągu 30 dni od zawarcia umowy przyjmij za pomocą Planet Pay POSapp płatności bezgotówkowe o wartości min. 300 zł;
  • w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie konta mBiznes Standard wykonaj transakcje bezgotówkowe na łączną kwotę min. 1 000 zł (transakcje muszą być rozliczone i nie anulowane w danym miesiącu kalendarzowym).

(czytaj więcej)

1000 zł

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część