Jeśli chcesz przejść przez wszystkie etapy zakładania własnej firmy zdalnie, bez różnicy, czy samodzielnie, czy z pomocą banku to będzie ci potrzebny Profil Zaufany. Pełni on rolę elektronicznego podpisu, który pozwala na bezpieczne i szybkie wysyłanie elektronicznych dokumentów do urzędów. Profil Zaufany możesz założyć na 4 sposoby:
Zgodnie z obowiązującym prawem posiadanie konta firmowego nie zawsze jest wymagane do prowadzenia działalności gospodarczej. Jest on wymagany w sytuacjach, kiedy masz zamiar prowadzić księgi rachunkowe lub księgę przychodów i rozchodów. Taki wymóg może być też stawiany, jeśli twoja firma będzie prowadziła specyficzny rodzaj płatności lub transakcji.
Posiadanie konta firmowego jest też zalecane ze względu na łatwiejsze zarządzanie finansami firmy. Mieszanie finansów osobistych z firmowymi, a zwłaszcza przy obracaniu większymi kwotami może być nie praktyczne. Dodatkowo dla posiadaczy kont firmowych bank często posiada szeroką gamę dodatkowych usług ułatwiających prowadzenie działności: kięgowość, kredyty dla firm, czy terminale płatnicze.
Jeśli otworzysz konto firmowe to należy o tym fakcie poinformować Urząd Skarbowy oraz ZUS. Regulowanie składek do tych dwóch instytucji jest zwłaszcza ułatwione dzięki kontu firmowym, a ponadto często jest to równoznaczne z uniknięciem opłat za prowadzenie rachunku, czy utrzymanie karty płatniczej.
Przed założeniem firmy należy wybrać formę opodatkowania, która będzie najbardziej odpowiadać twoim potrzebom i pozwolą na sprawne zarządzanie finansami działalności. W tej chwili do wyboru masz następujące formy:
Prowadzenie księgowości to istotna część prowadzenia firmy. Ma to znaczenie zawłaszcza podczas składania sprawozdań finansowych. Jeśli czujesz, że będzie ci potrzebna pomoc w tym zakresie to warto skorzystać z usług wykwalikowanego księgowego lub usługi prowadzenia księgowości w banku, w którym posiadasz konto firmowe. Istnieją 2 główne formy prowadzenia księgowości:
Najważniejszym etapem, który przybliży cię do otwarcia działalności jest złożenie wniosku w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
Wniosek o wpis do bazy CEIDG powinien zawierać następujące informacje:
Po złożeniu wniosku o wpis do rejestru CEIDG otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które będzie potwierdzeniem, że złożyłeś swoje dokumenty poprawnie.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o rejestrację firmy w CEIDG otrzymasz wiadomość o przyznaniu unikalnego Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Następnie zakładając, że otworzyłeś konto firmowe zostaną aktywowane rachunki bankowe.
W terminie do 7 dni od zarejestrowania działalności gospodarczej lub zatrudnienia pracownika jesteś zobowiązany zgłosić ten fakt do ZUS. Takie zgłoszenie musi być opatrzone własnoręcznym podpisem przedsiębiorcy. Wymaganym dokumentem do zgłoszenia jest zaświadczenie o wpisie do CEIDG oraz numer REGON.
Jeśli dopiero zakładasz swoją pierwszą firmę lub odczekałeś min. 60 miesięcy od zamknięcia poprzedniej to możesz skorzystać ulgi na składki ZUS przez pół roku.
Za nadanie działalności numeru REGON odpowiada Główny Urząd Statystyczny (GUS). Otrzymasz go do 7 dni od złożenia wniosku o rejestrację działalności w CEIDG. Posiadanie numeru REGON ma charakter statystyczny i nie jest wymagane podawanie go na pieczątce, jeśli takową planujesz posiadać (zgodnie z przepisami nie jest to wymagane).
Jeśli nie masz ochoty lub obawiasz się samodzielnego rejestrowania swojej firmy to zawsze możesz skorzystać z możliwości otwarcia konta firmowego wraz z firmą z pomocą banku. Korzystając z takiego rozwiązania wyspecjalizowany konsultant banku (najczęściej jest to księgowy z doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczych). Takie rozwiązanie proponuje mBank. Wraz z otwarciem mBiznes Konta Standard mBank pomoże ci przejść przez wszystkie opisane wyżej etapy.
Z tej usługi możesz skorzystać zarówno jeśli jesteś już klientem mBanku (np. posiadasz eKonto) oraz jeśli nie miałeś wcześniej nic wspólnego z tą instytucją. Różnica polega na tym, że w tym drugim przypadku bank musi potwierdzić twoją tożsamość, a może to zrobić wyłącznie poprzez kuriera lub wizytę w placówce mBanku.
Sam wniosek składasz przez internet, w placówce albo dzwoniąc na mLinię i trwa to raptem 10 minut. Po złożeniu i podpisaniu wszystkich wniosków za pomocą Profilu Zaufanego otrzymasz SMS i e-mail z informacją, że rejestracja firmy zakończyła się sukcesem. Bank poinformuje cię również o nadaniu NIP i REGON oraz o aktywacji rachunku firmowego.
Samodzielnie powinieneś jedynie złożyć formularz ZZA w ZUS-ie. Jeżeli chcesz być płatnikiem VAT, powinieneś też w ZUS złożyć formularz VAT-R.
Dodatkowo w trwającej promocji możesz zyskać 500 zł premii. Wystarczy, że:
Przeczytaj też: Karta kredytowa: czym jest i jak z niej korzystać?
Przeczytaj też: Jak wypłacić pieniądze z bankomatu?
0 zł
0 zł
5 zł (3,5%)
500 zł +600 zł