zgarnijpremie.pl » Poradniki » Finanse codzienne - poradniki » Zgubiłem/ukradli mi kartę bankową w podróży. Co robić?

Zgubiłem/ukradli mi kartę bankową w podróży. Co robić?

28 maja 2024 (Aktualizacja 28.05.2024) Komentarze ok. 3 minut czytania Oceń!
Oceń:
Wojciech Wojtczak
Wojciech Wojtczak – redaktor portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwent Dolnośląskiej Szkoły …
[email protected]

Podróżowanie jest jednym z najprzyjemniejszych zajęć. Niestety różne sytuacje nieprzewidywalne mogą nas spotkać z daleka od domu. Przykładowo, co zrobić w sytuacji zagubienia karty będąc w podróży?

Utracenie karty bankomatowej

W zależności od tego, czy mamy pewność, że ktoś nam ukradł kartę i nie mamy szans na jej odzyskanie, czy może chwilowo straciliśmy możliwość korzystania z niej mamy możliwość:

Zablokowania karty – jest to chwilowa dezaktywacja karty w przypadku, kiedy nie wiem gdzie się znajduje w danej chwili, ale mamy jeszcze nadzieję, że ją niebawem odszukamy. Ta funkcja przydaje się też w sytuacjach, kiedy musimy chwilowo rozstać się np. z portfelem. W zależności od polityki banku, jeśli sami nie odblokujemy karty to ze względów bezpieczeństwa po pewnym czasie bank samodzielnie ją zastrzeże i wyśle do nas nową.

Zastrzeżenia karty – zastrzeżenie karty jest działaniem permanentnym i powoduje zlikwidowanie obecnej karty na stałe. Dzięki temu osoba nieautoryzowana nie będzie w stanie wykorzystać karty do wykonania transakcji. Niektóre banki po zastrzeżeniu karty wysyłają automatycznie kolejną. Zastrzeżenie karty można wykonać samodzielnie w aplikacji mobilnej, bankowości internetowej, w oddziale banku lub na infolinii przy okazji zgłoszenia jej zaginięcia.

UWAGA: W przypadku pewności, że zostaliśmy ofiarami kradzieży powinniśmy o utracie karty powiadomić zarówno bank, który wydał kartę oraz policję!

Płatności po utraconej karcie podczas podróży po Polsce

Jeśli przebywając z dala od domu, ale wciąż w granicach kraju zdarzy nam się zagubienie karty lub jej kradzież to sytuacja jest trochę mniej skomplikowana pod kątem możliwości dalszego korzystania ze środków na koncie bankowym.

Karta zostanie wysłana pocztą na adres podany podczas zawierania umowy o konto bankowe oraz kartę płatniczą. Na szczęście możemy cały czas płacić w sklepach stacjonarnych oraz internetowych przy wykorzystaniu kodu BLIK. Oczywiście, aby korzystać w usługi BLIK potrzebujemy:

  • Smartfona z dostępem do internetu
  • Aplikację mobilną naszego banku
  • Włączoną usługę BLIK poprzez zaakceptowanie regulaminu korzystania z BLIKA
  • BLIKIEM można płacić podając wygenerowany kod BLIK lub korzystając z BLIKA zbliżeniowego (jeśli smartfon posiada moduł NFC)

Płatności po utraconej karcie podczas podróży zagranicznej

W sytuacji utraty karty bankowej podczas podróży za granicą sytuacja może być bardziej skomplikowana. Oczywiście fakt utraty karty należy zgłosić naszemu bankowi oraz w sytuacji kradzieży na policji. Co jednak dalej, jeśli potrzebujemy mieć dostęp do środków z konta np. aby zapłacić w restauracji, czy za bilet komunikacji miejskiej?

O ile w Polsce można korzystać z powszechnego BLIKA (o ile nasz bank współpracuje z tą usługą), to za granicą niestety nie mamy możliwości korzystania z BLIKA. Rozwiązaniem jest korzystanie z karty bankowej w wersji wirtualnej, ale nie każdy bank ma taką możliwość. Przykładowo Santander Bank Polska wysyła kartę fizyczną do klienta, ale do czasu jej aktywacji można korzystać z jej wersji wirtualnej w aplikacji mobilnej, Z kolei w mBanku możemy zawnioskować od razu o wydanie karty płatniczej, ale wirtualnej. Kartę wirtualną można używać do płatności internetowych, ponieważ posiada wszystkie niezbędne dane oraz do płatności zbliżeniowych w terminalach, jeśli nasze urządzenie mobilne posiada czytnik NFC.

Czy można się ubezpieczyć od kradzieży środków z karty bankomatowej?

Przygotowując się do podróży, czy to tych bliższych, czy dalszych zawsze warto ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dobierając oferty ubezpieczeń możemy zwrócić uwagę, czy obejmują one również starty powstałe w wyniku kradzieży lub zagubienia środków płatniczych.

Niemniej nawet jeśli nie ubezpieczymy naszych kart dodatkowo to nasz bank ma obowiązek monitorować podejrzane zachowania na naszym koncie. Dodatkowo, jeśli szybko zareagujemy i zgłosimy zaginięcie karty konsultantowi banku to na instytucji będzie spoczywał obowiązek zabezpieczenia naszych oszczędności. Naturalnie w przypadku wykazania rażącej nieodpowiedzialności z naszej strony czy nie zachowania elementarnych zasad bezpieczeństwa bank może kwestionować nasze roszczenia w przypadku procedury zwrotu ewentualnie utraconych środków.


Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!


Nie przegap
Czytaj więcej

Komentarze (0)

Konto Santander
Konto Santander
Premia

1150 zł +4% do 50 tys. zł

Karencja

Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.01.2022.

Od 01.01.2022

Warunki
  • 150 zł za aktywność w pierwszym i drugim miesiącu;
  • 150 zł za aktywność w trzecim i czwartym;
  • 300 zł za min. 1000 zł wpływów w piątym i szóstym miesiącu;
  • 100 zł w Programie Poleceń;
  • 150 zł za konto dla dziecka;
  • 300 zł zwrotu za zapłacone rachunki.

(czytaj więcej)

1150 zł

Poziom trudności

Łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część