zgarnijpremie.pl » Poradniki » Konta firmowe - poradniki » Wniosek CEIDG-1: jak złożyć internetowy wniosek o rejestrację firmy?

Wniosek CEIDG-1: jak złożyć internetowy wniosek o rejestrację firmy?

6 wrz 2021 Komentarze ok. 7 minut czytania Oceń!
Oceń:
Wojciech Wojtczak
Wojciech Wojtczak – redaktor portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwent Dolnośląskiej Szkoły …
[email protected]

Wniosek CEIDG-1 złożony internetowo to najszybszy i najłatwiejszy sposób na zarejestrowanie swojej firmy. Pomimo łatwego procesu wnioskowania i prostego formularza warto wcześniej wiedzieć, jakie informacje należy przygotować i czego się spodziewać na kolejnych etapach wniosku.

Wniosek CEIDG-1

Wniosek CEIDG-1

Zakładanie firmy przez internet w kilka minut!

Prowadzenie własne działalności gospodarczej wiąże się ze skrupulatnym i obowiązkowym prowadzeniem dokumentacji. Obowiązek ten choć uciążliwy jest niezmiernie ważny z punktu widzenia kontroli instytucji państwowych. Skoro prowadzenie firmy jest tak skomplikowane to wydawałoby się, że już sama rejestracja działalności może przysporzyć sporych problemów. Wielu początkujących przedsiębiorców często nawet zarzuca pomysł na ciekawy i dochodowy biznes z obawy, że mogą sobie nie poradzić w skomplikowanym procesie rejestracji własnej firmy. Tymczasem w dobie cyfryzacji oraz tendencji do przenoszenie wszelkich czynności, w tym urzędowych, do sieci założenie własnej firmy jest banalnie łatwe i szybkie. Wystarczy wypełnić internetowy wniosek CEIDG-1, aby stać się pełnoprawnym przedsiębiorcą. Co więcej w ofertach banków możemy znaleźć konta firmowe, przy których otwieraniu wraz ze wsparcie banku ord razu zarejestrujemy naszą dzielność.

Jakie informacje na początek?

Przystępując do złożenia internetowego wniosku warto przemyśle swój plan i pomysł  na jego realizację. Należy podjąć decyzje związane również ze sposobem prowadzenia naszej działalności. Podstawowe informacje, jak trzeba będzie podać podczas rejestracji firmy to:

  • Nazwa firmy – ta kwestia z pozoru wydaje się łatwa, ale jest niezmiernie ważna z dwóch względów: formalnego oraz marketingowego. W przypadku jednoosobowej działalności w nazwie musi się znaleźć miejsce na imię oraz nazwisko. Warto jednak dodać jakieś hasło, które wskazywało by jednoznacznie, jakiego rodzaju usługi świadczymy np. Jan Kowalski – prace remontowe. W zależności od naszych umiejętności oraz zakresu usług warto, aby nazywa firmy była jednocześnie ogólna, ale wskazywała na obszar wykonywanych usług np.: usługi budowalne, mechanika pojazdowa, doradztwo finansowe. Jest ot o tyle istotne, że nazwa firmy nie powinna wprowadzać w błąd klientów. Jeśli dotyczy usług krawieckich to nie możemy również oferować usług gastronomicznych. W nazwie również można zamieścić chwytliwą nazwę. Należy jednak przy tym pamiętać, że nie wolno korzystać z istniejących już nazw firm. Na szczęście nazwę firmy możemy w każdej chwili zmienić również za pomocą wniosku online. Jednak lepiej takiego scenariusza uniknąć zwłaszcza, jeśli zdążymy już jakiś czas funkcjonować po pierwotną nazwą, ponieważ klienci już będą nas z nią kojarzyli;
  • Data powstania firmy – jest to informacja istotna, ale nie aż tak, ponieważ we wniosku możemy podać datę wstecz oraz datę w przyszłości. Oznacza to, że firmę możemy już zarejestrować teraz, a jej start zaplanować na inny termin;
  • Zakres działalności – niezmiernie ważnym jest poinformowanie państwa, czym dokładnie będzie zajmowała się nasza firma. Organy państwowe nie mogą się opierać jedynie na naszej nazwie, ponieważ albo nie będzie określała rodzaju oferowanych usług, albo zostanie źle zinterpretowana. Aby poinformować oficjalnie czym będziemy się zajmowali musimy podać tzw. kod PKD. Tak samo, jak w przypadku nazwy firmy, również i obszar działalności będziemy w stanie modyfikować podając odpowiednie kody PKD. Jest to jednak powiązane z nazwą naszej firmy. Nie możemy podać kodu odpowiadającemu usługom doradztwa finansowego, podczas, gdy nasza nazwa sugeruje, że zajmujemy się mechaniką pojazdową np. Jan Kowalski – naprawa aut francuskich. Wyszukiwarkę kodów PKD znajdziemy na stronie biznes.gov.pl. Pomimo zajmowania się konkretnym obszarem działalności to może się okazać, że musimy wpisać kilka kodów PKD. Przykładowo rolnik prowadzący gospodarstwo powinien podać osobny kod na chów bydła mlecznego (01.41.Z), osobny na drobiu (01.47.Z) i jeszcze inny na świnie (01.46.Z).;
  • Sposób opodatkowania – nasza decyzja w tym przypadku będzie miała bezpośredni wpływ na rentowność naszego przedsięwzięcia, ponieważ od niej będzie zależało, jak wysokie podatki będziemy odprowadzać do budżetu państwa. W tym momencie warto się zastanowić, czy chcemy być podatnikiem VAT, czy też nie. Jeśli będziemy prowadzić jednoosobową działalność to do wyboru będziemy mieli cztery różne formy opodatkowania: podatek PIT na zasadach ogólnych, PIT liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową;
  • Prowadzenie księgowości – we wniosku trzeba będzie wskazać, kto będzie prowadził księgowość naszej działalności. Możemy to być my sami, jeśli czujemy się na siłach. Istnieje szereg programów i usług, które w tym pomagają. Przykładowo z ofertą ING Banku Śląskiego jesteśmy w stanie prowadzić taką księgowość bez zaangażowania podmiotów zewnętrznych. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach to ten obowiązek może za nas spełniać biuro rachunkowe lub niezależny księgowy;
  • Rachunek bankowy – teoretycznie prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą możemy korzystać z naszego podstawowego konta osobistego. Nie musimy zatem otwierać konta firmowego, którego utrzymanie może wiązać się z wyższymi kosztami, ale niesie to za sobą szereg ograniczeń. Tym bardziej, jeśli zdecydujemy się być podatnikiem VAT, wówczas koniecznie będzie posiadanie konta firmowego.
Nie przegap

Złożenie formularza CEIDG-1 przez internet

Posiadając komplet informacji możemy przystąpić do rejestracji naszej firmy za pośrednictwem portalu CEIDG-1. Wcześniej jednak należy założyć na nim konto, co nie powinno stanowić problemu. Upewnijmy się jeszcze, że posiadamy aktywny profil zaufany. Będzie nam potrzebny, aby podpisywać dokumenty oraz inne oświadczenia urzędowe. Jeśli nie mamy takiego profil, to możemy sprawdzić, czy nasz bank oferuje możliwość szybkiego utworzenia takiego profilu.

Na samym początku będziemy mieli do wyboru trzy opcje: złożenie nowego formularza, korektę danych w bazie CEIDG lub zawieszenie działalności gospodarczej.  Bez względu na nasz wybór będziemy poproszeni o weryfikację tożsamości poprzez podanie podstawowych danych:

  • Imię i nazwisko
  • Nr PESEL
  • Seria i numer dokumentu tożsamości
  • Adres zamieszkania

Cały formularz możemy podzielić na 4 podstawowe etapy:

  • W pierwszej części zostaniemy poproszeni o podanie numerów NIP oraz REGON. Dla każdej firmy są to są niezmiernie ważne ewidencje. Jeśli ich jednak jeszcze nie posiadamy wówczas nie podanie ich będzie traktowane, jako zawnioskowanie o wpisanie do tych rejestrów i nadanie nam numerów. Zostaniemy o tym fakcie poinformowani mailowo po kilku dniach od wysłania wniosku CEIDG-1 na adres email podany w formularzu.
  • W drugiej części podajemy podstawowe dane to znaczy nazwę firmy oraz miejsce prowadzenia działalności. Pamiętajmy, że nazwę zawsze możemy później zmienić.
  • Trzecia sekcja dotyczy kwestii podatkowych. To tutaj decydujemy jaką wybrać formę opodatkowania, podajemy adres właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego, a także dane osoby lub firmy prowadzącej księgowość oraz miejsce przechowywania ksiąg rachunkowych.
  • Ostatnia – czwarta część dotyczy podania numeru konta bankowego. Jak już wspomnieliśmy może to być nasze osobistego konto zwłaszcza w przypadku samozatrudnionych, ale z pragmatycznego punktu widzenia lepiej założyć konto typowo dla firm, co ułatwi zarządzanie jej finansami.

Sprawdzenie danych i wysłanie wniosku

Złożenie internetowego wniosku CEIDG-1, to nie tylko oszczędność czasu, ale i spore ułatwienie dla osób, które robią to po raz pierwszy. Wypełniając papierowy wniosek w urzędzie łatwo o pomyłkę. Jeśli zostanie ona zweryfikowana jeszcze przy urzędniku to jest czas na korektę. Jeśli jednak złożymy dokument z poważnym błędem, wówczas taki wniosek może zostać odrzucony, co wydłuży nam cały proces rejestracji firmy. Korzystając jednak z internetowej wersji formularza przed finalnym wysłaniem wniosku  system sprawdzi nam, czy wszystkie dane są prawidłowe i we właściwych polach.

Nie przegap

Przeczytaj też: Ulga na start. Czym jest ulga na start ZUS?

Przeczytaj też: Samozatrudnienie: na czym polega i jakie są koszty?


Komentarze (0)

Konto Przekorzystne Biznes
Konto Przekorzystne Biznes
Utrzymanie konta
  • Bezwarunkowo 0 zł na zawsze
  • 0 zł przez 1 rok – nowo założonym firmom (do 12 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności) przez pierwszych 12 miesięcy od daty zawarcia umowy;
  • poza promocją 12 zł lub 0 zł jeśli w miesiącu zapewni się wpływ min. 2 000 zł lub 1 przelew ZUS/US lub 1 transakcję terminalem lub 1 wymianę walut lub 1 płatność leasing.

0-12 zł

Utrzymanie karty

7 zł lub 0 zł za wykonanie transakcji bezgotówkowych w miesiącu na kwotę min. 500 zł.

0-8 zł

Wypłata z bankomatów obcych

0 zł za wypłaty z bankomatów własnych i do 2 wypłat miesięcznie w innych. Każde kolejne to 2% prowizji – min. 5 zł.

5 zł (2%)

Czy premia?

Najpóźniej do 31.05.2024 załóż Konto Przekorzystne Biznes z kartą debetową do konta oraz dostępem do bankowości elektronicznej i wyrażonymi zgodami marketingowymi:

  • 200 zł – za zdalne otwarcie konta
  • 200 zł – za połączenie bankowości internetowej z Księgowością z Żubrem
  • 600 zł – 3% zwrotu z transakcji bezgotówkowych wykonanych kartą debetową Mastercard lub telefonem za pośrednictwem portfeli cyfrowych Google Pay lub Apple Pay z wykorzystaniem karty debetowej Mastercard
  • 500 zł – za umowę o terminal płatniczy i transakcje na min. 1000 zł miesięcznie z terminala POS
  • 500 zł – za zawarcie pierwszej umowy o jeden z produktów: kredyt/pożyczkę z gwarancją lub leasing z Pekao Leasing lub faktoring z Pekao Faktoring

(czytaj więcej)

2000 zł

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część