Choć do naszch zachodnich sąsiadów jeszcze nam daleko w kwestii ilości autostrad to w każdym roku w Polsce dodawane są do użytku kolejne kilometry. Obecnie możemy korzystać z nieco ponad 5000 km autostrad. Ich przebieg jest tak zaplanowany, aby umożliwiały szybką i bezpieczną podróż w kierunkach północ-południe (liczby nieparzyste, jak A1) oraz wschód-zachód (liczby parzyste, jak A2 i A4).
Właścicielem oraz operatorem części z autostrad jest Skarb Państwa, który powierza administrowanie nimi utworzonej w 2002 roku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Część z autostrad wciąż należy do podmiotów prywatnych, które opiekują się tymi trasami i pobierają opłaty od wszystkich kierowców. Mowa tutaj o Autostradzie Wielkopolskiej (A2) oraz Autostradzie Małopolskiej (A4). Opłaty za przejazd odcinek autostrady AmberONE (A1) dla kierowców aut osobowych są wstrzymane.
Obecnie płatne autostrady dla wszystkich w Polsce to odcinki zarządzane przez koncesjonariuszy: Autostrada Wielkopolska A2: Konin – Świecko (255 km) oraz Autostrada Małopolska A4: Katowice – Kraków (60 km). Opłata za przejechanie nimi zależy od długości pokonanych odcinków, ale zakładając, że podróżujemy autem osobowym na pełnej długości trasy w jedną stronę to za pokonanie płatnego odcinka A2 zapłacimy 108 zł, a w przypadku dużo krótszego odcinka A2 30 zł.
Obecnie, czyli w 2024 roku spora część sieci dróg autostradowych w Polsce jest bezpłatna. Na taki stan rzeczy duży wpływ miała decyzja o wstrzymaniu pobierania opłat od 1 lipca 2023 roku za przejazdy wszystkimi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Ogłoszenie przez ówczesny rząd darmowych autostrad dotyczy jednak wyłącznie kierowców samochodów osobowych, dostawczych o dopuszczalnej macie całkowitej nie przekraczającej 3,5t oraz jednośladów. Obecnie decyzja o zwolnieniu z opłat dotyczy 3 odcinków autostrad:
Jeśli planujemy przejazd płatną autostradą to przed podróżą warto sprawdzić, jak najłatwiej zapłacić za skorzystanie z niej. Jeszcze do niedawna koniecznym było wystanie w kolejce przy wjeździe na płatny odcinek, aby pobrać bilet autostradowy. W okresach natężonego ruchu (np. w piątki), aby przyspieszyć wydawanie biletów autostradowych nie były one dystrybuowane w tradycyjny sposób za pomocą maszyny, a przez pracownika operatora punktu poboru opłat ręcznie.
Kończąc przejazd płatnym odcinkiem drogi należało zatrzymać się przed szlabanem, przekazać papierowy bilet pracownikowi i uiścić opłatę gotówką lub kartą bankową. Teraz w przypadku bramek autostradowych, gdzie obowiązuje e-toll, Autopay lub inna forma automatycznego poboru opłat można przejechać nie zatrzymując się, ale oczywiście zwalniając (aktualnie do 50 km/h) przed bramką. Żeby jednak skorzystać z automatycznego poboru opłat należy wcześniej zasilić konto e-toll lub w przypadku innych operatorów autostrad konto w Autopay.
Na płatnych odcinkach dróg wciąż istnieją alternatywne metody płatności, aby nie utrudnić kierowcom korzystanie z autostrad.
Technologia zrewolucjonizowała metody płatności w różnych branżach. Nowoczesne rozwiązania dotarły w końcu do systemów poboru opłat drogowych. Obecnie na tych odcinkach gdzie obowiązują opłaty za
System e-toll to elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z dróg i autostrad. Jest to nowoczesna metoda pobierania opłat, która miała zastąpić tradycyjny system oparty o płatność gotówkową oraz bezgotówkową przy zjeździe z płatnego odcinka.
System ten był systematycznie wprowadzany w życie od czerwca 2021 roku i zaczął ostatecznie obowiązywać od 1 grudnia 2021 roku na płatnych odcinkach autostrad A2 oraz A4. System e-toll wykorzystuje technologię elektroniczną do automatycznego identyfikowania pojazdów i pobierania opłat za przejechany odcinek drogi.
Usługa e-toll skierowana jest do właścicieli oraz kierowców samochodów osobowych oraz zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej. Wykorzystywana jest przy regulowaniu opłat za korzystanie z płatnych odcinków dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Podstawą działania opłaty za przejazd z wykorzystaniem e-toll jest sprawdzanie sygnału GPS pojazdu oraz stosowne obciążenie konta użytkownika za odcinki płatnego przejazdu. W przypadku przewozów komercyjnych kierowcy mogą wyposażyć się w przenośne urządzenia pokładowe OBU (On Board Unit) oraz Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne (ZSL) oferowane przez różnych operatorów.
Do szerokiego zastosowania operator dróg udostępnił również aplikację mobilną na każdy telefon, którą można pobrać z Google Play oraz AppStore. Wystarczy:
W praktyce przed wjazdem na płatny odcinek autostrady powinniśmy włączyć aplikację i kliknąć „konfiguruj przejazd”, a następnie „Rozpocznij przejazd”. Aby aplikacja mobilna e-TOLL PL działała poprawnie należy upewnić się, że telefon jest połączony z internetem, nadać aplikacji uprawnienia do pozyskiwania lokalizacji oraz wyłączyć optymalizację baterii dla systemu operacyjnego Android. Po dotarciu do celu naszej podróży należy „Zakończyć przejazd” w aplikacji. Automatycznie nasze konto zostanie obciążone stosowną opłatą.
System e-toll ma wiele korzyści, takich jak zwiększenie płynności ruchu drogowego, eliminacja konieczności zatrzymywania się na punktach poboru opłat, a także ograniczenie kosztów administracyjnych związanych z obsługą tradycyjnych systemów poboru opłat. Wprowadzenie systemu e-toll może również przyczynić się do redukcji emisji spalin poprzez zminimalizowanie czasu spędzanego przez pojazdy w kolejce na punktach poboru opłat. Już w pierwszych dniach po udostępnieniu tej metody płatności można było zaobserwować znaczny spadek kolejek samochodów w oczekiwaniu na uiszczenie opłaty metodą tradycyjną.
Autopay to aplikacja mobilna, dzięki której możemy automatycznie płacić za autostrady A1 i A4 oraz parkingi, myjnie i winiety. Korzystanie z usługi przez użytkowników indywidualnych jest darmowe. Aby zacząć korzystać z Autopay należy pobrać za pośrednictwem Google Play lub AppStore aplikacje oraz zarejestrować konto. Następnie trzeba zalogować się do aplikacji i dodać swój pojazd:
Przed podróżą płatnymi odcinkami dróg należy uruchomić aplikację i za pomocą suwaków wybrać właściwą autostradę (A1 AmberGO lub A4). Podczas wjazdu, jak i zjazdu z autostrady należy wybrać bramkę o właściwym oznaczeniu i następnie zwolnić przed szlabanem, tak aby kamera była w stanie sczytać numer tablicy rejestracyjnej naszego pojazdu. Opłata zostanie pobrana automatycznie, a szlaban się podniesie.
Istnieją 3 formy finansowania przejazdów za pomocą Autopay:
Istnieją dwie możliwości korzystania z usługi Autopay: poprzez autorską aplikację mobilną dostawcy usługi lub dzięki aplikacji mobilnej naszego banku. Wystarczy z listy dostępnych usług dodatkowych wybrać usługę np. „Autostrady” i ją aktywować wskazując numer rachunku, który ma zostać obciążany przy przejazdach płatnymi autostradami. Do tej pory z tej możliwości mogą skorzystać klienci 7 banków:
Dodatkowo dla osób podróżujących za granicą ułatwieniem jest możliwość wykupienia w Autopay winiet do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii i na Węgry. Winietę do Austrii możemy nabyć w markecie Autopay, a do pozostałych krajów zarówno w markecie, jak i aplikacji mobilnej. Po zakupie winiety zostanie ona wysłana w załączniku na skrzynkę mailową w formie pliku .pdf.
Jak płacić za autostrady w Polsce podróżując autem osobowym lub motocyklem, jeśli nie posiadamy telefonu z aplikacją e-toll czy nawet konta bankowego? Operatorzy płatnych odcinków autostrad nie mogą przecież wykluczyć z ich użytkowania osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z płatności za autostrady aplikacją. Naturalnie istnieje możliwość uregulowania należność za przejazd zarówno poprzez płatność gotówką, jak i płatność kartą.
W przypadku Autostrady Wielkopolskiej (A2) jest to:
W przypadku Autostrady Małopolskiej (A4) jest to:
Oczywiście Polska nie jest jedynym krajem, w którym funkcjonują płatne autostrady. Za przejazdy wybranymi drogami trzeba uiścić opłaty w takich krajach, jak Francja, Hiszpania, Austria, czy Czechy. Najczęściej opłaty pobierane są na odcinkach, gdzie występują tunele, których zbudowanie jest o wiele droższe od zwykłej drogi autostradowej. Przed planowaniem podróży warto zapoznać się z cennikiem oraz metodami poboru opłat w danym kraju. Prawdopodobnie w większości przypadków będzie można wykupić winietę przez internet.
Przykładowo w Niemczech znanych z bardzo rozbudowanej sieci autostrad (w tym wiele odcinków bez ograniczeń prędkości) nie są pobierane opłaty za przejazdy. Kwestia ewentualnego rozpoczęcia poboru opłat za autostrady w tym kraju jest systematycznie podnoszona od kilku lat, ponieważ utrzymanie i remonty tego typu dróg są bardzo kosztowe. A to właśnie z poboru opłat głównie finansowane jest utrzymanie autostrady.
Jazda płatną autostradą bez wniesionej opłaty może okazać się niezwykle kosztowna. Zwłaszcza w krajach, w których obowiązuje EUR. W przypadku Polski kierowcy samochodów osobowych oraz motocykli i tak podróżują za darmo, chyba że korzystają z odcinków koncesjonowanych (A2 i A4). W przypadku przejechania tych odcinków „na gapę” można liczyć się z mandatem w wysokości od 500 zł dla kierowców aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t oraz motocykli, do 1500 zł w przypadku kierujących ciężarówkami .Alternatywnie można omijać płatne drogi i wybierać wyłącznie bezpłatne autostrady.
1200 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1200 zł
Łatwy