Oferta w kategorii kont osobistych jest wyjątkowo bogata. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby otworzyć kilka rachunków bankowych, ale zwyczajowo to jedno konto traktujemy jako główne. Z kontem bankowym możemy zrobić wiele rzeczy, np.:
Konta osobiste często służą do gromadzenia większej ilości środków, na kontach oszczędnościowych oraz lokatach bankowych. Główne konto bankowe to w rzeczywistości nasze centrum finansowe posiadające szereg narzędzi pomagających w bezpiecznym i efektywnym zarządzaniu finansami osobistymi. Dlatego wybierając główne konto osobiste warto zwrócić uwagę na poniższe rzeczy.
Pierwsze, czym się kierujemy przy wyborze konta osobistego to oczywiście jego koszty utrzymania. O ile miesięczne utrzymanie większości rachunków osobistych na rynku jest bezwarunkowo darmowe to niektóre popularne konta są wciąż odpłatne. Na szczęście można uniknąć tych prowizji wykonując w miesiącu wskazane przez bank aktywności (np. wpływy na konto, czy płatności bezgotówkowe).
Inaczej trochę wygląda sytuacja w przypadku kosztów obsługi kart płatniczych. W większości przypadków naliczane są miesięczne opłaty, ale ponownie można ich uniknąć spełniając warunek aktywności.
Mowa tutaj o kontach podstawowych dla osób po 26 roku życia. W ofercie banków znajdziemy również rachunku osobiste dla klientów bardziej wymagających. Utrzymanie takich kont jest dużo droższe, a warunki, jakie należy spełnić dla uniknięcia opłat o wiele bardziej wygórowane lub wręcz brak jest możliwości ich uniknięcia.
Warto również zwrócić uwagę na opłaty za najczęściej używane czynności, jak:
Konto osobiste to najważniejszy produkt bankowy przeciętnego Kowalskiego, ale nie jedyny, z którego warto skorzystać. Banki posiadają cały wachlarz instrumentów finansowych, które pomagają finansować różnorakie inwestycje, deponować oszczędności życia, czy inwestować w celu pomnażania kapitału.
Najczęściej wybierając konto, a zatem i konkretny bank przyglądamy się dodatkowym produktom i usługom bankowych z zakresu:
Oszczędzania – konta oszczędnościowe, lokaty bankowe, inwestycje
Pożyczania – karty kredytowe, pożyczki konsolidacyjne, hipoteczne i gotówkowe
Płacenia – karty płatnicze, konta walutowe, karty wirtualne, BLIK
Dodatkowe – ubezpieczenia, analiza wydatków, zniżki i rabaty w popularnych sklepach, możliwość składania wniosków urzędowych
Aplikacja mobilna to obecnie centrum dowodzenia naszymi finansami, które zawsze mamy pod ręką. Płatności, kupowanie ubezpieczeń, wymiana waluty, transfery pomiędzy rachunkami to tylko kilka najczęstszych operacji, które możemy wykonać w kilka chwil. Dobrze przygotowana aplikacja mobilna banku często staje się czynnikiem decydującym przy wyborze konta osobistego.
Od aplikacji mobilnej najczęściej zaczyna się nasza przygoda z danym bankiem, o ile oferuje możliwość otwarcia konta osobistego metodą na tzw. „selfie”. Ponadto dzięki aplikacji ustalamy limity transakcji, wypłat, a także możemy korzystać z dodatkowych produktów bankowych, bez konieczności udawania się do placówki stacjonarnej czy nawet logowania się do bankowości internetowej w przeglądarce.
Jeśli chodzi o bankowość internetową, z której korzysta się coraz rzadziej, to musi ona również być przyjazna dla użytkownika i bezpieczna. Kiedyś wystarczyło wpisać login i hasło, aby dostać się do konta. Obecnie wymagane są dodatkowe formy weryfikacji, co ma służyć bezpieczeństwu naszych środków. Najlepiej, aby bankowość w przeglądarce internetowej pozwalała na złożenie wszystkich dyspozycji, które zwykle dostępne są w oddziale banku.
Choć już od samego otwarcia konta nie musimy udawać się do oddziału banku to jednak rozbudowana sieć placówek oraz bankomatów daje pewne poczucie bezpieczeństwa. W razie potrzeby zawsze wizyta w oddziale i rozmowa z konsultantem może wiele spraw przyspieszyć i wyjaśnić. Przykładem może być Bank Citi Handlowy, który posiada najskromniejszą sieć placówek. Dostępne są jedynie w dużych miastach i to w ograniczonej ilości.
Niektóre banki poszły jeszcze dalej i nie uruchomiły w ogóle stacjonarnych oddziałów, jak Aion Bank, Raiffeisen Bank Polska, czy Revolut. Nie oznacza to jednak, że takim bankom nie należy ufać, ale jest wciąż duże grono osób, które lepiej czują się zlecając operacje bankowe w oddziałach.
Bezpieczeństwo w każdej dziedzinie jest najważniejsze. Naturalnie bezpieczeństwo naszych finansów należy do ścisłej czołówki. Banki cały czas podnoszą poziom ochrony swoich klientów oraz ich oszczędności. Jeśli chodzi o ewentualną niewypłacalność banku to należy pamiętać, że stabilność finansowa sektora bankowego jest istotna dla gospodarki każdego kraju. Wobec tego istnieje wiele mechanizmów państwowych oraz instytucji, które dbają o rzetelność świadczonych usług bankowych. Żadna instytucja nie ma prawa funkcjonować bez otrzymania stosownej licencji.
Pomijając jednak tak ekstremalne sytuację, jak upadek któregokolwiek z banków to mówiąc o bezpieczeństwie mamy na myśli codzienne bankowanie. Warto wybierać te instytucje, które szczycą się najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa. Weryfikacja behawioralna, 3D Secure, logowanie biometryczne, system alertów oraz wiele innych narzędzi służących do zabezpieczenia naszych finansów to powinien być standard w naszym nowym głównym koncie.
Jeśli znajdziemy już kilka ofert kont osobistych, które są do siebie bardzo podobne to czynnikiem decydującym może okazać się dodatkowa zachęta w postaci premii. Banki starając się przyciągnąć do siebie nowych klientów stale organizują promocje bankowe obejmujące wiele produktów bakowych, w tym konta osobiste. Za założenie konta i spełnienie opisanych w regulaminie warunków można otrzymać do kilkuset złotych premii w gotówce, vouchery do popularnych sklepów, podwyższone oprocentowanie na produktach oszczędnościowych, czy preferencyjne warunki utrzymania konta i karty płatniczej.
Jednak żadne z powyższych czynników nie będzie miało znaczenia, jeśli nie będziemy finalnie zadowoleni z obsługi naszych interesów. Czy to poprzez wizyty w oddziale banku, czy infolinię, kontakt z konsultantem poprzez chat na jakość obsługi wpływa styl komunikacji oraz poziom sprawności załatwiania poszczególnych spraw.
300 zł + 7%
Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.04.2022.
od 01.04.2022
150 zł + 150 zł
Bardzo łatwy