zgarnijpremie.pl » Wiadomości » Decyzja Prezesa UOKiK wobec OLX. Chodzi o pakiet ochronny i usługę serwisową

Decyzja Prezesa UOKiK wobec OLX. Chodzi o pakiet ochronny i usługę serwisową

27 lutego 2024 (Aktualizacja 29.03.2024) Komentarze ok. 3 minut czytania Oceń!
Oceń:
Maciej Korneluk
Humanista z serca, ekonomista z rozsądku. Pasję do promocji bankowych i ich …
[email protected]

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez OLX. Decyzja Prezesa UOKiK zobowiązuje właścicieli platformy sprzedażowej do wprowadzenia zmian w serwisie, a także zwrotu pieniędzy klientom.

Pakiet ochronny i usługa serwisowa pod lupą urzędników

Prowadzone przez UOKiK działania dotyczyły funkcjonalności serwisu związanych z zakupem za jego pośrednictwem. Postępowanie wszczęto na podstawie skarg konsumentów. Finalnie uznano, że OLX wprowadzał swoich klientów w błąd.

“W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców. OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez „Usługi serwisowej”. Informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne” – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Pozorna ochrona w pakiecie

Jednym z zarzutów UOKiK jest błędna informacja dotycząca pakietu ochronnego OLX. Wielu kupujących było przekonanych, że zabezpieczy on ich w przypadku, gdy zakupiony przedmiot będzie uszkodzony. W rzeczywistości regulamin usługi zawierał szereg wyjątków, które preferując sprzedających, tę ochronę ograniczały. W rezultacie reklamacje klientów zostawały przez serwis odrzucane, a pieniądze trafiały do nieuczciwych sprzedawców. UOKiK uważa, że wiedza o tym sprawiłaby, że cześć kupujących nie płaciłoby dodatkowo za tego rodzaju ochronę.

Niejasności związane z usługą serwisową

Według UOKiK właściciele OLX nie zamieścili w serwisie informacji, że produkty mogą być zakupione na podstawie ustaleń ze sprzedawcą bez usługi serwisowej. Co więcej, cena produktów była aktualizowana o jej wartość dopiero w kolejnym kroku zakupu z przesyłką, co wprowadzało konsumentów w błąd. Koszt usługi serwisowej nie był również uwzględniany przy sortowaniu ofert od najtańszych. W związku z tym często przedstawiano nieprawdziwe informacje.

Postanowienie Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK zobowiązał OLX do zmiany praktyk stosowanych w serwisie. Ponadto części użytkowników będzie przysługiwał zwrot środków poniesionych na dodatkowe usługi. Otrzymają oni wiadomość od serwisu. Jeśli na nią nie odpowiedzą, środki zostaną przekazane na ich portfel OLX. W przeciwnym wypadku nienależnie pobrane opłaty zostaną zwrócone na wskazane przez nich konto bankowe.

Aby sprawdzić, czy znajdujemy się w grupie, której przysługuje zwrot środków, warto zapoznać się z pełną treścią komunikatu UOKiK.


Czytaj więcej

Komentarze (0)

Konto Santander
Konto Santander
Premia

1150 zł +4%

Karencja

Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.01.2022.

Od 01.01.2022

Warunki
  • 50 zł za wydanie min. 20 zł kartą lub BLIKIEM w ciągu 10 dni;
  • 400 zł za aktywność przez 4 miesiące (min. 1000 zł wpływu i wydanie min. 20 zł kartą lub BLIKIEM);
  • 150 zł za założenie konta walutowego i wymianę walut o wartości min. 800 zł w Kantorze Santander;
  • 100 zł w Programie Poleceń;
  • 150 zł za konto dla dziecka;
  • 300 zł zwrotu za zapłacone rachunki.

(czytaj więcej)

1150 zł

Poziom trudności

Łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część