Działania prezesa UOKiK wobec serwisu Booking.com zostały podjęte w ramach monitoringu sprawdzającego wprowadzenie dyrektywy Omnibus. W ich efekcie zostało zakwestionowane realizowanie przez spółkę właściciela obowiązków informacyjnych wobec klientów.
Te dotyczą jasnej informacji o tym, czy wynajmujący miejsce noclegowe jest przedsiębiorcą. Jeśli tak nie jest, konsument musi być dokładnie poinformowany, że zmienia się w tym wypadku zakres jego ochrony prawnej. W efekcie konsumenci mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Niejasne było również to, czy za wykonanie usługi odpowiedzialny jest portal, czy podmiot, który oferuje nocleg.
Portal Booking.com zobowiązał się do usunięcia wskazanych naruszeń, a także skutków, które wywołały. Oznacza to, że oprócz naniesienia zmian, wybranym użytkownikom serwis przyzna rekompensaty. Mogą je otrzymać ci, którzy rezerwacji dokonali między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji.
Ich formy mają być różne w zależności od poziomu programu lojalnościowego na platformie. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień. Z kolei użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania w serwisie.
870 zł + 6%
Klienci, którzy nie posiadali konta osobistego w mBanku od przynajmniej 01.01.2022.
Od 01.01.2022
870 zł
Łatwy