Prowadzone przez UOKiK działania dotyczyły funkcjonalności serwisu związanych z zakupem za jego pośrednictwem. Postępowanie wszczęto na podstawie skarg konsumentów. Finalnie uznano, że OLX wprowadzał swoich klientów w błąd.
“W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców. OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez „Usługi serwisowej”. Informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne” – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jednym z zarzutów UOKiK jest błędna informacja dotycząca pakietu ochronnego OLX. Wielu kupujących było przekonanych, że zabezpieczy on ich w przypadku, gdy zakupiony przedmiot będzie uszkodzony. W rzeczywistości regulamin usługi zawierał szereg wyjątków, które preferując sprzedających, tę ochronę ograniczały. W rezultacie reklamacje klientów zostawały przez serwis odrzucane, a pieniądze trafiały do nieuczciwych sprzedawców. UOKiK uważa, że wiedza o tym sprawiłaby, że cześć kupujących nie płaciłoby dodatkowo za tego rodzaju ochronę.
Według UOKiK właściciele OLX nie zamieścili w serwisie informacji, że produkty mogą być zakupione na podstawie ustaleń ze sprzedawcą bez usługi serwisowej. Co więcej, cena produktów była aktualizowana o jej wartość dopiero w kolejnym kroku zakupu z przesyłką, co wprowadzało konsumentów w błąd. Koszt usługi serwisowej nie był również uwzględniany przy sortowaniu ofert od najtańszych. W związku z tym często przedstawiano nieprawdziwe informacje.
Prezes UOKiK zobowiązał OLX do zmiany praktyk stosowanych w serwisie. Ponadto części użytkowników będzie przysługiwał zwrot środków poniesionych na dodatkowe usługi. Otrzymają oni wiadomość od serwisu. Jeśli na nią nie odpowiedzą, środki zostaną przekazane na ich portfel OLX. W przeciwnym wypadku nienależnie pobrane opłaty zostaną zwrócone na wskazane przez nich konto bankowe.
Aby sprawdzić, czy znajdujemy się w grupie, której przysługuje zwrot środków, warto zapoznać się z pełną treścią komunikatu UOKiK.
1200 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1200 zł
Łatwy