W zależności od tego, czy mamy pewność, że ktoś nam ukradł kartę i nie mamy szans na jej odzyskanie, czy może chwilowo straciliśmy możliwość korzystania z niej mamy możliwość:
Zablokowania karty – jest to chwilowa dezaktywacja karty w przypadku, kiedy nie wiem gdzie się znajduje w danej chwili, ale mamy jeszcze nadzieję, że ją niebawem odszukamy. Ta funkcja przydaje się też w sytuacjach, kiedy musimy chwilowo rozstać się np. z portfelem. W zależności od polityki banku, jeśli sami nie odblokujemy karty to ze względów bezpieczeństwa po pewnym czasie bank samodzielnie ją zastrzeże i wyśle do nas nową.
Zastrzeżenia karty – zastrzeżenie karty jest działaniem permanentnym i powoduje zlikwidowanie obecnej karty na stałe. Dzięki temu osoba nieautoryzowana nie będzie w stanie wykorzystać karty do wykonania transakcji. Niektóre banki po zastrzeżeniu karty wysyłają automatycznie kolejną. Zastrzeżenie karty można wykonać samodzielnie w aplikacji mobilnej, bankowości internetowej, w oddziale banku lub na infolinii przy okazji zgłoszenia jej zaginięcia.
Jeśli przebywając z dala od domu, ale wciąż w granicach kraju zdarzy nam się zagubienie karty lub jej kradzież to sytuacja jest trochę mniej skomplikowana pod kątem możliwości dalszego korzystania ze środków na koncie bankowym.
Karta zostanie wysłana pocztą na adres podany podczas zawierania umowy o konto bankowe oraz kartę płatniczą. Na szczęście możemy cały czas płacić w sklepach stacjonarnych oraz internetowych przy wykorzystaniu kodu BLIK. Oczywiście, aby korzystać w usługi BLIK potrzebujemy:
W sytuacji utraty karty bankowej podczas podróży za granicą sytuacja może być bardziej skomplikowana. Oczywiście fakt utraty karty należy zgłosić naszemu bankowi oraz w sytuacji kradzieży na policji. Co jednak dalej, jeśli potrzebujemy mieć dostęp do środków z konta np. aby zapłacić w restauracji, czy za bilet komunikacji miejskiej?
O ile w Polsce można korzystać z powszechnego BLIKA (o ile nasz bank współpracuje z tą usługą), to za granicą niestety nie mamy możliwości korzystania z BLIKA. Rozwiązaniem jest korzystanie z karty bankowej w wersji wirtualnej, ale nie każdy bank ma taką możliwość. Przykładowo Santander Bank Polska wysyła kartę fizyczną do klienta, ale do czasu jej aktywacji można korzystać z jej wersji wirtualnej w aplikacji mobilnej, Z kolei w mBanku możemy zawnioskować od razu o wydanie karty płatniczej, ale wirtualnej. Kartę wirtualną można używać do płatności internetowych, ponieważ posiada wszystkie niezbędne dane oraz do płatności zbliżeniowych w terminalach, jeśli nasze urządzenie mobilne posiada czytnik NFC.
Przygotowując się do podróży, czy to tych bliższych, czy dalszych zawsze warto ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dobierając oferty ubezpieczeń możemy zwrócić uwagę, czy obejmują one również starty powstałe w wyniku kradzieży lub zagubienia środków płatniczych.
Niemniej nawet jeśli nie ubezpieczymy naszych kart dodatkowo to nasz bank ma obowiązek monitorować podejrzane zachowania na naszym koncie. Dodatkowo, jeśli szybko zareagujemy i zgłosimy zaginięcie karty konsultantowi banku to na instytucji będzie spoczywał obowiązek zabezpieczenia naszych oszczędności. Naturalnie w przypadku wykazania rażącej nieodpowiedzialności z naszej strony czy nie zachowania elementarnych zasad bezpieczeństwa bank może kwestionować nasze roszczenia w przypadku procedury zwrotu ewentualnie utraconych środków.
1200 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1200 zł
Łatwy