zgarnijpremie.pl » Poradniki » Finanse codzienne - poradniki » Zablokowany przelew wychodzący – jakie są powody i co możemy zrobić?

Zablokowany przelew wychodzący - jakie są powody i co możemy zrobić?

3 września 2024 (Aktualizacja 04.09.2024) Komentarze ok. 7 minut czytania Oceń!
Oceń:
Wojciech Wojtczak
Wojciech Wojtczak – redaktor portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwent Dolnośląskiej Szkoły …
[email protected]

Zablokowany przelew wychodzący potrafi pokrzyżować lub przynajmniej utrudnić zrealizowanie wielu ważnych transakcji. Sytuacji, w których bank może zablokować operację jest kilka. Podpowiadamy, co warto wtedy zrobić i jak w ogóle uniknąć takich sytuacji.

Zablokowany przelew wychodzący

Co to jest blokada przelewu?

Blokada przelewu to sytuacja, w której bank wstrzymuje realizację przelewu ze względów bezpieczeństwa. Bank ma możliwość wstrzymania dowolnego przelewu, jeśli ma jakieś wątpliwości. Blokada może dotyczyć transakcji oszukańczej lub podejrzanej, która jest wykonywana z naszego konta.

Dlaczego bank blokuje przelewy?

Bank może zablokować przelew bankowy z różnych powodów, ale nadrzędnym powodem jest ochrona środków swoich klientów przed oszustwami. Wstrzymanie realizacji przelewu może być spowodowana niezgodnością danych nadawcy przelewu lub też odbiorcy przelewu. Bank może również zablokować przelew, jeśli podejrzewa, że jest to transakcja oszukańcza. Przykładowo często bank blokuje środki, jeśli system wykryje na koncie użytkownika jakieś niestandardowy przelew, czyli np. o dużej wartości lub sporej wartości przelew z zagranicy, którego wcześniej nie przyjmowaliśmy. W takiej sytuacji możemy spodziewać się próby kontaktu telefonicznego z nami, w celu potwierdzenia autentyczności zleconego przelewu. Tak samo traktowany jest zwykły przelew międzybankowy, jak i przelew natychmiastowy.

Limity transakcji

Podstawowym powodem zablokowania przelewu o większej wartości jest po prostu przekroczenie dziennego lub jednorazowego limitu dla przelewów internetowych wychodzących. Aby szybko rozwiązać ten problem wystarczy w takim przypadku zalogować się na konto i w ustawieniach zwiększyć limit wartości przelewów w ciągu doby osobno dla przelewów i płatności kartą.

Jak uniknąć blokady przelewu?

Aby uniknąć blokady przelewu, warto na bieżąco aktualizować swoje dane kontaktowe w banku. Należy również uważać na błędy przy wypełnianiu formularzy przelewu. Unikajmy zlecania niestandardowych przelewów, które mogą wywołać podejrzenia po stronie banku, co może skutkować zablokowaniem operacji, a w konsekwencji nawet całego konta do czasu wyjaśnienia podejrzeń.

Jeśli mając świadomość, że banki blokują przelewy podejrzane zlecamy niestandardowy przelew to możemy przykładowo zlecić taką transakcję w oddziale. W zależności od posiadanego konta taka usługa może być dodatkowo płatna, ale jeśli zależy nam na tym, żeby przelew został zrealizowany bez przeszkód to warto ponieść ten dodatkowy wydatek. Przy przelewach wysokokwotowych koszt ewentualnej prowizji i tak nie jest duży.

Jak rozwiązać problem zablokowanego przelewu?

Jeśli mimo wszystko nasz przelew zostanie zablokowany powinniśmy w pierwszej kolejności skontaktować się z bankiem, aby dowiedzieć się o przyczynie blokady. Jeśli w rzeczywistości blokada dotyczy transakcji oszukańczej to prawdopodobnie osoba nieautoryzowana mogła zdobyć dostęp do naszego konta. w Takiej sytuacji należy również bezzwłocznie zmienić hasła dostępu do konta. Przy aktualizowaniu swoich danych kontaktowych oraz logowania należy zachować szczególną ostrożność oraz stworzyć możliwe jak najtrudniejsze do złamania hasła.

W celu wyjaśnienia sytuacji bank może poprosić o dodatkowe informacje lub dokumenty, aby potwierdzić nadawcę przelewu. Można to zrobić za pośrednictwem infolinii lub podczas wizyty w placówce. Jeśli blokada jest niezasadna, bank powinien ją znieść i w przypadku zablokowania środków zwolnić je.

Co mogę zrobić, gdy mój przelew jest zablokowany?

Jeśli nasz przelew jest zablokowany, nie powinniśmy wpadać w panikę. Pierwszą rzeczą, jaką warto zrobić o skontaktowanie się z bankiem, aby dowiedzieć się o przyczynie blokady. Po pozytywnej weryfikacji naszej tożsamości konsultant powinien poinformować nas o przyczynie nałożenia blokady. Następnie, aby rozwiązać problem należy postępować zgodnie z instrukcją przekazana przez konsultanta. Jeśli sprawnie uda nam się rozwiązać wątpliwości banku to środki potrzebne do zrealizowania przelewu powinny być odblokowane jeszcze tego samego dnia.

Jak możemy uchronić się przed oszustwami?

Aby chronić się przed oszustwami, należy być ostrożnym przy otrzymywaniu nieznanych wiadomości lub telefonów. Należy również uważać przy wypełnianiu formularzy online, ponieważ nigdy nie mamy pewności, komu przekazujemy nasz wrażliwe dane osobowe mogące później posłużyć do włamania na konto bankowe. Unikajmy udostępniania swoich danych osobowych nieznajomym, zwłaszcza na portalach społecznościowych.

Nie korzystajmy z ogólnodostępnych i niezabezpieczonych sieci internetowych. Powinniśmy wystrzegać się łączenia z takimi sieciami zwłaszcza podczas korzystania z elektronicznych kanałów bankowych. Strony banku powinny być zabezpieczone dodatkowych, podwójnym szyfrowaniem. Sprawdzajmy przed próbą logowania, czy na pewno znajdujemy się na oficjalnej stronie banku.

Jak banki chronią swoich klientów?

Banki mają obowiązek dbać o bezpieczeństwo środków klientów. Obowiązek ten realizują na kilka sposobów. Od codziennego edukowania o bezpiecznych praktykach korzystania z bankowości po wyrafinowane narzędzia zabezpieczające. Banki chronią swoich klientów poprzez wdrożenie systemów bezpieczeństwa, jak dodatkowe zabezpieczenie logowania, autoryzacja składanych dyspozycji, czy informowanie o niestandardowych operacjach.

Banki monitorują transakcje, aby wykryć podejrzane działania. W przypadku stwierdzenia podejrzanych dyspozycji mogą reagować na różne sposoby np. blokadą karty, blokadą środków na rachunków lub dostępu do całego konta.

Najlepszą ochroną przez przestępcami i jest prewencja, która realizuje się poprzez działania edukacyjne. Banki edukują swoich klientów na temat potencjalnego bezpieczeństwa finansowego. W budowaniu świadomości wśród klientów pomagają wiadomości w bankowości internetowej, notyfikacje w aplikacjach mobilnych oraz kampanie reklamowe w telewizji i internecie. Metody działań oszustów cały czas się zmieniają, a banki próbują za nimi nadążyć, odpowiadać poprzez wprowadzania coraz lepszych zabezpieczeń oraz informując swoich klientów o zagrożeniach.

Co to jest blokada środków na koncie?

Blokada środków na koncie to sytuacja, w której bank wstrzymuje dostęp do środków na całym koncie, a nie tylko blokuje konkretny przelew. Nie jest to zablokowanie pojedynczego przelewu, czy nawet całego konta, ponieważ lokowanie do konta wciąż jest możliwe. Środki mogą być zablokowane np. w sytuacji podejrzenia włamania na konto lub zajęcie komorniczego.

Kiedy bank może zablokować całe konto bankowe?

Najczęstszą sytuacją, w której bank może nam zablokować dostęp do konta jest naturalnie niepoprawne wpisanie loginu lub hasła podczas próby zalogowania. Obecnie wystarczy np. 3-krotne nieudane logowanie do konta. Wówczas należy skontaktować się z infolinią banku, udać się do oddziału lub jeśli jest taka możliwość to skorzystać z formularza internetowego.

Blokada całego konta może być nastąpić, jeśli bank będzie miał podejrzenia związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Mając na względzie bezpieczeństwo środków banki sprawdzają aktualność danych osobowych na koncie, np. czy skan dowodu osobistego jest aktualny i odpowiada rzeczywistym danym.

Bank ma prawo do blokady środków na koncie, jeśli ma jakieś wątpliwości, co do standardowych zachowań na naszym koncie. Od pewnego czasu ING Bank Śląski oferuje uruchomienie dodatkowego zabezpieczenia w postaci weryfikacji behawioralnej. Jest to mechanizm, który analizuje zachowania użytkownika na urządzeniu, z którego zwykle korzysta do obsługi bankowości elektronicznej (komputerze i smartfonie). Na jej podstawie tej analizy tworzony jest unikalny profil behawioralny odpowiadający zwyczajowemu zachowaniu danego użytkownika. Jeśli zostanie zaobserwowane jakieś odstępstwo od zwyczajowego korzystania z systemu bankowego to jest to dla banku przesłanka, aby podejrzewać, że do naszego konta dostała się nieuprawniona osoba.

Kolejną sytuacją, w której bank może zablokować konto jest zajęcie komornicze. Zgodnie z prawem jednak komornik nie może nam odebrać wszystkich środków do życia. W praktyce zatem mamy nałożone pewne ograniczenia na konto oraz księgowanie przelewów do kwoty zajętej komorniczo na wniosek sądu.


Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!


Nie przegap

Czytaj więcej

Komentarze (0)

Konto Przekorzystne
Konto Przekorzystne
Premia

200 zł + 7% do 100 tys. zł

Karencja

Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.08.2021 do 08.01.2024.

od 01.08.2021

Warunki
  • 50 zł za otwarcie Konta Przekorzystnego z kartą i zgodami marketingowymi;
  • 150 zł za min. 5 transakcji bezgotówkowych kartą debetową do konta w każdym z 3 miesięcy po otwarciu konta.

(czytaj więcej)

50 zł + 150 zł

Poziom trudności

Bardzo łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część