Uważaj na wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej!

Bądź czujny i uważaj na próby wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej. Internetowi oszuści wykorzystują niedawne zmiany w przepisach.

Wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej przybierają na sile.

wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej
Uważaj na wyłudzenia danych w sieci

Istotne zmiany w przepisach dot. bezpieczeństwa.

Pojawienie się nasilonych zagrożeń, o których ostrzega Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, ma związek z wprowadzonymi niedawno zmianami w sposobie dostępu do e-bankowości na mocy unijnej dyrektywy PSD2. Jak na ironię celem tych zmian miało być m.in. zwiększenie naszego bezpieczeństwa w sieci właśnie.

Jednym z głównych założeń dyrektywy, o czym pisaliśmy wcześniej, jest ułatwienie zlecania przez posiadacza konta samodzielnych transakcji wykonywanych przez bank lub inne instytucje finansowe, np. opłacanie rachunków. Jakby tych zmian było mało, to już 14 września wdrożone zostaną kolejne przepisy Komisji Europejskiej. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa przy korzystaniu z usług finansowych drogą elektroniczną

W trakcie wdrażania takich rozwiązań na dostawcy usług finansowych spoczywa obowiązek poinformowania swoich klientów o nadchodzących zmianach. Najczęściej w formie wiadomości e-mail, sms oraz wewnętrznej wiadomości po zalogowaniu do bankowości elektronicznej. Ten moment próbują wykorzystać oszuści.

Wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej – metody.

Najczęstszą metodą działania internetowych złodziei jest tkz. Phishing. Polega on na podszywaniu się pod inną osobę/instytucję w celu wyłudzenia wrażliwych danych, jak np. tożsamości, danych logowania do bankowości elektronicznej, a w konsekwencji środków finansowych z naszych kont.

Twoje podejrzenia powinny wzbudzać wszelkie maile, SMS-y, czy nawet telefony z prośbą o podanie takich danych, jak dane osobowe, dane do logowania (np. PIN), kody autoryzacyjne. Uważaj również na wiadomości informujące o rzekomo zablokowanym koncie i prośbą o kliknięcie w link załączony do tej wiadomości lub instalację nieznanej aplikacji. Wszelkie tego typu wiadomości najlepiej skonsultować bezpośrednio z bankiem, placówką lub telefoniczną obsługą klienta.

Każdy bank dokłada wszelkich starań, aby zapewnić możliwie najlepszą ochronę dla oszczędności swoich klientów, ale to przede wszystkim od Ciebie zależy, czy będziesz wystarczająco czujny, czy okażesz się łatwym celem dla oszustów.

***

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o cyberbezpieczeństwe proponujemy odwiedzić stronę Ministerstwa Cyfryzacji.

SKOMENTUJ

Please enter your comment!
Please enter your name here