Popularność płatności kartą wynika z łatwości, szybkości i wygodzie dokonywania transakcji w ten sposób. Jednakże i w przypadku płatności kartą może przytrafić się nieoczekiwana sytuacja. Przykładem jest odrzucenie takiej transakcji.
W przypadku, gdy nastąpi odrzucenie transakcji kartą:
Przede wszystkim jednak zachowaj spokój. Odrzucenie transakcji przeważnie nie jest związane z żadnym poważnym i długoterminowym problemem.
Wśród powodów odrzucenia transakcji kartą pojawia się:
Częstokroć płatność kartą zostaje odrzucona z powodu podanie niewłaściwego kodu PIN. Ten problem łatwo rozwiązać. Trzeba po prostu ponownie skorzystać z klawiatury terminala i podać poprawny ciąg cyfr. Warto przy tym zachować jednak ostrożność. Parokrotne wpisanie złego PIN-u z rzędu doprowadza do zablokowania karty.
Terminal płatniczy, tak jak wszystkie inne urządzenia elektroniczne ulegają awariom. Czasem jest to chwilowa usterka. Zdarza się jednak, że terminal przestaje całkowicie działać. Wtedy to trzeba skorzystać z alternatywnego terminalu, który powinien zostać zapewniony przez kasjera.
Problemy techniczne mogą też dotyczyć systemu przetwarzania płatności. Tak bywa, zwłaszcza gdy wielu ludzi naraz chce dokonać transakcji, a serwery są przeciążone. Wtedy to przetwarzanie płatności trwa dłużej niż zwykle, a czasem kończy się niepowodzeniem. Na ogół wystarczy ponowić próbę dokonania płatności.
Ten problem pojawia się, gdy przykładowo danego dnia chce się wykonać transakcje na wyjątkowo wysoką kwotę. Jeśli miałoby nastąpić przekroczenie limitów bezpieczeństwa, to system bankowy nie pozwoli zrealizować płatności. W takiej sytuacji trzeba zmienić limity i ponowić płatność. Zmiany limitów ilościowych i kwotowych najprościej dokonać przez bankowość elektroniczną.
Każda karta płatnicza ma datę ważności. Po jej przekroczeniu wykonywanie transakcji nie jest możliwe. Trzeba wtedy skorzystać z nowej karty. W tym przypadku należy pamiętać o konieczności aktywowania plastiku przed dokonaniem pierwszej transakcji. Aktywację przeprowadza się przykładowo z poziomu bankowości internetowej.
Jeśli na karcie debetowej przypisanej do konta osobistego nie ma wystarczającej ilości środków, to rzecz jasna nie można przeprowadzić transakcji (chyba że ma się możliwość skorzystania z debetu). Z kolei przy karcie kredytowej ograniczeniem jest dostępny limit.
Współczesne karty płatnicze są wytrzymałe. W dodatku raz na parę lat banki wymuszają wymianę plastiku ze względu na datę ważności. Wciąż jednak może się zdarzyć, że karta ulegnie fizycznemu uszkodzeniu, przez co płatność kartą zostanie odrzucona. Powodem może być kontakt z wilgocią lub uszkodzenia chipa.
Skoro transakcja została odrzucona, to pieniądze nie powinny zostać pobrane z rachunku bankowego. Na wszelki wypadek warto jednak sprawdź konto, aby upewnić się, że faktycznie nie pobrano pieniędzy.
Systemy bankowe są niezwykle zaawansowane pod względem technicznym. Błędy zdarzają się bardzo rzadko. Nigdy jednak nie ma 100% pewności, że nie wystąpią. Po odrzuceniu transakcji lepiej więc zweryfikować historię swojego rachunku. Jeśli coś wzbudza podejrzenia, to należy jak najszybciej nawiązać kontakt z instytucją finansową.
1100 zł + 6%
Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.06.2023 do 29.05.2025.
od 01.06.2023
600 zł +400 zł +100 zł
Bardzo łatwy