W ostatnich latach coraz popularniejszym rozwiązaniem dostarczanym przez dostawców usług są aplikacje mobilne. Są to wyjątkowo wygodne narzędzia, dzięki którym z poziomu telefonu możemy zarządzać posiadaną usługą oraz kontrolować regulowanie opłat za korzystanie z niej. Przykładowo posiadając aplikację naszego dostawcy energii elektrycznej, czy internetu dostaniemy informację, kiedy pojawi się nowa faktura do opłacenia. Z poziomu aplikacji możemy od razu przejść do wykonania płatności poprzez platformę transakcyjną wybierając jedną z popularnych metod płatniczych (BLIK, logowanie do konta naszego banku, czy poprzez kartę debetową).
Niestety za wygodę często trzeba dodatkowo zapłacić. W tym przypadku jest to prowizja operatora systemu transakcyjnego. Nie jest to wysoka prowizja, ponieważ zwykle mieści się w granicach od 0.50 zł do 2 zł, ale jeśli takie płatności wykonujemy w każdym miesiącu to może się z tego zrobić zauważalna kwota.
Jednym z najlepszych sposobów na regularne i terminowe regulowanie płatności za rachunki jest ustawienie w swojej bankowości zlecenia stałego. Zlecenie stałe w banku to usługa umożliwiająca automatyczne wykonanie określonych płatności w regularnych odstępach czasu (np. raz w miesiącu). Jest to funkcja płatnicza, która sprowadza się do upoważnienia banku do pobierania określonej kwoty środków z naszego konta w ustalonych terminach i przekazania ich na wskazane konto lub do wykonania określonej płatności.
Zlecenie stałe może być użyteczne nie tylko w przypadku regularnych płatności rachunków za media ale również czynsz, raty kredytów, składki ubezpieczeniowe itp. Ustalamy termin oraz kwotę płatności, a bank wykonuje ją automatycznie zgodnie z ustalonym harmonogramem. Warto pamiętać, że takie zlecenie stałe możemy ustawić samodzielnie w bankowości internetowej (strona internetowa) lub bankowości mobilnej (aplikacja mobilna) i jest to najczęściej usługa darmowa. Takie zlecenie możemy jednak ustawić również w oddziale banku za co najczęściej pobierana jest opłata, a jej wysokość uzależniona jest od danego banku. W dowolnym momencie możemy zmienić lub anulować zlecenie stałe, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Korzyści wynikające z korzystania ze zlecenia stałego to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu, ponieważ nie musimy samodzielnie dokonywać płatności za każdym razem. Dodatkowo, minimalizuje to ryzyko zapomnienia o płatności i ewentualnych opóźnień, które mogłyby prowadzić w konsekwencji do naliczenia odsetek lub w ekstremalnych sytuacjach nawet do utraty dostępu do usług.
Zlecenia zapłaty to świetne narzędzie do terminowego regulowania należności o stałych wysokościach bez konieczności pamiętania o nich za każdym razem. Jednak, co jeśli rachunki za daną usługę płacimy cyklicznie, ale ich kwota może się zmieniać? Przykładowo może to mieć miejsce w rachunkach za wodę, czy telefon, gdzie wysokość opłat uzależniona jest od miesięcznego wykorzystania danej usługi. W tym celu warto skorzystać z narzędzia zwanego poleceniem zapłaty. Polecenie zapłaty jest również formą zaprogramowanego automatycznego opłacania rachunków we wskazanych przez nas terminach oraz na rzecz wskazanego przez nas kontrahenta, ale bez ustawionej „na sztywno” kwoty przelewu.
W związku z tym, że przy poleceniu zapłaty powierzamy naszemu bankowi jeszcze większą odpowiedzialność w dysponowaniem naszymi środkami to ustawienie takiej cyklicznej płatności trochę się różni od ustawienia zlecenia stałego. Podczas samodzielnego konfigurowania polecenia zapłaty musimy:
W ten sposób ustawiając polecenie zapłaty upoważniamy nasz bank do przekazywania wskazanemu dostawcy usług środków we wskazanym przez niego rozmiarze wprost z naszego rachunku. Nie musimy się martwić, jeśli kwoty rachunków będą różne o ile na naszym koncie będą środki wystarczające do pokrycia tych płatności.
Bank | Zlecenie stałe | Polecenie zapłaty |
Alior Bank (Konto Jakże Osobiste) | 0 zł | 0 zł |
mBank (eKonto) | 0 zł | 0 zł za ustawienie i 2 zł miesięcznie za realizację |
Bank Pekao SA (Konto Przekorzystne) | 0 zł | 0 zł |
Bank PKO BP (Konto za Zero) | 0 zł | 1 zł |
Bank Millennium (Konto Millennium 360) | 0 zł | 0 zł |
Bank BNP Paribas (Konto Otwarte na Ciebie) | 0 zł | 0 zł |
Santander Bank Polska (Konto Jakie Chcę) | 0 zł | 0 zł |
Bank Citi Handlowy (CitiKonto) | 0 zł | 0 zł |
ING Bank Śląski (Konto Direct) | 0 zł | 0 zł |
Nest Bank (Nest Konto) | 0 zł | 0 zł za ustawienie i 10 zł za modyfikację lub anulowanie |
VeloBank (VeloKonto) | 0 zł | 0 zł |
Jeśli nie mamy wystarczającej ilości zaufania do instytucji bankowych, która pozwoliłaby powierzyć im nasze środki do samodzielnego regulowania naszych rachunków to możemy te przelewy wykonywać za każdym razem ręcznie. Aby jednak ułatwić sobie zadanie możemy zapisać danych naszych stałych kontrahentów. Wówczas przy comiesięcznym opłacaniu rachunku za przykładowy gaz wybieramy z listy zapisanych odbiorców daną firmę i wykonujemy kolejny przelew. Dla ułatwienia widzimy też historię poprzednich transakcji oraz kwoty tych operacji.
Jedną z nowoczesnych metod opłacania rachunków jest skanowanie kodu QR, który możemy znaleźć na niektórych fakturach. Polega to na wybraniu w aplikacji mobilnej banku odpowiedniej funkcji, co spowoduje przełączenie telefonu do trybu aparatu. Następnie należy wycelować aparatem w kod QR znajdujący się na fakturze otrzymanej od naszego dostawcy usługi. Dzięki temu rozwiązaniu dane kontrahenta z faktury automatycznie wypełnią pola wymagane do zrealizowania przelewu, co przyspieszy cały proces i pozwoli uniknąć ewentualnych błędów.
Banki, które obecnie posiadają w swoich aplikacjach mobilnych funkcję wykonywania płatności poprzez zeskanowanie kodu QR:
Płacenie rachunków nie należy do przyjemności, a częściej do przykrych obowiązków. Aby jednak ułatwić sobie to zadanie możemy wybrać najlepiej spełniającą nasze oczekiwania metodę i płacić je przez internet wygodnie i z zachowaniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.
Wyjątkową ofertą w skali kraju może się pochwalić Santander Bank Polska, który swoim klientom oferuje możliwość otrzymania zwrotu za płacenie rachunków za popularne media przy pomocy Konta Jakie Chcę. Maksymalna możliwa do zdobycia pula zwrotu może wynieść nawet 300 zł w skali roku w formie 1% zwrotu wartości miesięcznych rachunków, ale nie więcej niż 25 zł miesięcznie.
Aby rozpocząć pobieranie zwrotów za płatności rachunków należy wcześniej przekazać do banku ostatnią fakturę od dostawcy mediów. Możemy to zrobić wygodnie w bankowości internetowej, pod numerem 19999 lub w najbliższym oddziale Santander Banku Polska. Faktura musi być wystawiona na nasze nazwisko lub nazwisko współposiadacza naszego konta w przypadku rachunku wspólnego.
Przeczytaj też: Testujemy najlepsze metody otwierania konta. Która będzie najlepsza dla Ciebie?
Przeczytaj też: Jakie są rodzaje kont bankowych?
1200 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1200 zł
Łatwy
Również można to zrobić przez aplikację mPay. Słyszałam, że jest ona bardzo funkcjonalna i przede wszystkim działa ona bez żadnych problemów