Tradycyjny przelew bankowy od dawna nie jest już jedynym sposobem na przekazanie pieniędzy czy zapłaty za zakupy i usługi. Popularne stały się szybkie płatności online, przelew PayPal czy przelewy na telefon BLIK. Niekiedy zdarza się jednak, że zostanie wykonany omyłkowy przelew natychmiastowy, a środki trafią na konto innego odbiorcy przelewu, niż chcieliśmy. Jak anulować przelew natychmiastowy BLIKiem i czy w przypadku płatności BLIK jest to możliwe?
Na co dzień coraz częściej korzystamy z bankowości elektronicznej. W aplikacji mobilnej możemy wykonywać różne operacje i przelewy wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wśród dostępnych opcji znajduje się m.in. przelew natychmiastowy BLIK. To możliwość przeprowadzenia transakcji w czasie rzeczywistym na numer telefonu odbiorcy przelewu, który także korzysta z usługi BLIK.
Przelewy na telefon BLIK można wykonywać bez znajomości numerów kont odbiorców przelewów, zarówno na konto osobiste, jak i konto firmowe. To opcja bardzo wygodna i szybka. Przelew wysłany w ten sposób nie wymaga posiadania przy sobie karty debetowej ani terminala płatniczego w przypadku usługodawcy.
Cofnięcie przelewu bankowego jest możliwe pod warunkiem, że nie został on jeszcze zrealizowany. Można zatem anulować przelew oczekujący zarówno w placówce banku, jak i niekiedy w bankowości elektronicznej. Istnieje także opcja, aby zablokować przelew zaplanowany, który wykonujemy przykładowo co miesiąc za czynsz. Jeżeli jednak przelew trafił już do banku odbiorcy i na konto bankowe nadawcy przelewu, odzyskanie środków może być trudne.
W niektórych bankach, jak i w bankowości elektronicznej można anulować przelew, który został zlecony. Do takich instytucji należą następujące banki:
W Alior Banku czy Banku Millennium można starać się o odzyskanie środków na wniosek klienta i w ramach reklamacji. Taką opcję udostępnia też Nest Bank. W poszczególnych bankach procedura postępowania w takich sytuacjach wygląda nieco inaczej. W kwestii tego, ile kosztuje cofnięcie przelewu bankowego, w większości instytucji jest to działanie darmowe.
W przypadku, gdy wykonamy błędny przelew na telefon BLIK, sytuacja jest trudniejsza. Choć wiele osób zastanawia się, jak cofnąć przelew BLIK, wycofanie przelewu tego typu po jego wykonaniu jest niemożliwe. Wiąże się to z faktem, że przekaz środków nie ma w tym przypadku związku z sesją rozliczeniową odbywającą się o określonej porze. Płatności BLIK na telefon mają charakter natychmiastowy.
Nie ma znaczenia, czy płatności BLIK na telefon w aplikacji banku z rachunku bankowego wykonujemy na rachunek odbiorcy w tym samym, czy w innym banku. Jeśli wysłałeś pieniądze niewłaściwej osobie lub przelałeś inną sumę, niż zamierzałeś, masz jednak szansę odzyskać swoje pieniądze z powrotem.
Odpowiedź na pytanie, czy można anulować przelew BLIK, jest negatywna, jednak tego typu przelew internetowy nie oznacza, że bezpowrotnie straciliśmy środki. W przypadku, gdy doszło do pomyłki w wysokości kwoty przelewu, warto zwrócić się z prośbą do odbiorcy o zwrot środków. Osoba ta może wówczas skorzystać z tej samej formy przelewu lub innej w swojej bankowości internetowej.
W sytuacji, gdy wysłany został błędny przelew na telefon BLIK, w którym wpisano niewłaściwy numer, nie znamy odbiorcy środków. Wówczas warto spróbować rozwiązać problem za pośrednictwem banku i formularza kontaktowego. Należy dokładnie opisać całą sytuację i okoliczności, w jakich został wykonany przelew na telefon BLIK. Warto też sprawdzić najczęściej zadawane pytania na stronie internetowej swojego banku, w których często zawarte są informacje na temat postępowania w takich przypadkach.
Instytucje bankowe często pomagają w odzyskaniu pieniędzy i zwrocie środków na konto osobiste. Odbiorca przelewu ma 30 dni na zwrot środków na wniosek banku nadawcy przelewu. Jeżeli jednak kontakt z odbiorcą pomyłkowego przelewu BLIK nie reaguje na kontakt ze strony banku lub odmawia zwrotu środków, masz prawo złożyć pisemny wniosek o udostępnienie danych osobowych odbiorcy.
Jeżeli odbiorca przelewu nie zwrócić środków, bank ma prawo udostępnić nam jego dane osobowe. Wówczas jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest skierowanie sprawy do sądu.
Trzeba pamiętać, że taka sprawa może jednak potrwać. Działania tego typu będą wiązały się również z poniesieniem dodatkowych kosztów.
Może się zdarzyć, że z aplikacji swojego banku wykonamy szybki przelew na telefon BLIK i podamy błędny numer telefonu, który nie został zarejestrowany. Wówczas przelew nie dotrze do żadnego odbiorcy. W aplikacji mobilnej możemy jednak zauważyć, że pieniądze zostały pobrane. Jak cofnąć przelew BLIK na telefon w takiej sytuacji?
Zarówno w przypadku nieistniejącego numeru telefonu, jak i w sytuacji, gdy wykonujemy tradycyjny przelew na nieistniejące konto, do przelewu finalnie nie dojdzie. Środki zostaną zwrócone na konto automatycznie. Niekiedy operacja tego typu widoczna jest w historii rachunku bankowego. Jeśli jednak nie dostaliśmy z banku żadnego powiadomienia o niepowodzeniu operacji, a pieniądze nie pojawiły się z powrotem na koncie, warto jak najszybciej skontaktować się z instytucją i zgłosić zaistniałą sytuację.
Jeśli padniesz ofiarą oszustwa, a przelew nie wynika z Twojej pomyłki, ale z celowego działania oszusta, najpierw musisz zgłosić to na policję. Równocześnie powinieneś poinformować o tym swój bank. Działanie w tej sprawie powinno być jak najszybsze, ponieważ w niektórych przypadkach policja może zablokować konto, na które trafiły Twoje pieniądze, co daje możliwość ich odzyskania.
Choć szanse na powodzenie są niewielkie, ponieważ oszuści zwykle natychmiast przelewają środki z konta, warto spróbować, licząc, że tym razem nie byli wystarczająco sprytni. Pamiętaj, że bez interwencji organów ścigania nie uda Ci się ani znaleźć właściciela konta, ani uzyskać zwrotu pieniędzy od banku.
Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!
650 zł + 6,25%
Klienci, którzy nie posiadają konta osobistego Banku Millennium od 01.01.2021.
Od 01.01.2021
250 zł/250 zł/150 zł
Łatwy