Banki cały czas dokładają wszelkich starań w zakresie bezpieczeństwa, aby nasz pieniądze gromadzone na rachunkach bankowych były bezpieczne. Jest oczywiście w interesie samych instytucji finansowych, ponieważ nasze oszczędności to ich kapitał do inwestowania. Poza zaawansowanymi technologiami w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego nasze pieniądze objęte są pewną ochroną wynikającą z przepisów prawa. Jeśli jednak pomimo ochrony zapewnianej przez banki, jak i państwo wciąż nie czujemy się do końca bezpieczni, to czy istnieje jakieś dodatkowe rozwiązanie, które pozwoli nam spać spokojnie?
W przypadku nieuprawnionego wykorzystania naszej karty płatniczej, w wyniku którego utracimy część środków ustawodawca rozdziela odpowiedzialność pomiędzy nas oraz banki. Jak to działa w praktyce?
Załóżmy, że zgubimy kartę płatniczą lub zostanie nam ona skradziona, a następnie jeszcze przed jej zastrzeżeniem wykorzystana do kilku transakcji bezgotówkowych do kwoty, które nie wymagają podania kodu PIN. Ustawodawca obliguje bank do wypłacenia nam odszkodowania, jeśli suma tych transakcji przekroczy 50 EUR. Jeśli strata wyniesie mniej to środki nie zostaną nam zrefundowane. Również straty poniesione powyżej tych 50 EUR nie zostaną nam zwrócone.
Jak w przypadku każdego rozwiązania również takie zabezpieczenie ma pewne wyjątki. Jeśli bank udowodni nam rażącą niedbałość, np. nie chroniliśmy w odpowiedni sposób karty lub kod PIN, to bank może nam odmówić zrefundowania straty.
Pomimo zabezpieczenia naszych środków ustawą nie są one w pełni chronione, a przy ewentualnej ich utracie nie mamy gwarancji zwrotu całości. Dlatego banki w swojej ofercie zamieściły możliwość opcjonalnego ubezpieczenia samej karty płatniczej.
Taką możliwość oferuje między innymi Bank Śląski ING, Bank Millennium, czy Santander Bank Polska. Jest to oczywiście dodatkowo płatna opcja, za którą bank pobierze stosowną opłatę każdego miesiąca. Pakiet ochronny może okazać się przydatny zwłaszcza gdy:
Warto poważnie rozważyć skorzystanie z dodatkowego ubezpieczenia karty, ponieważ w przypadku kradzieży wypłaconych już środków prawo nie zobowiązuje banku do poniesienia chociaż częściowej odpowiedzialności. Banki odpowiadają jedynie za nieuprawnione operacje bezgotówkowe.
W związku z tym, że nasze środki są chronione przez ustawy, sam bank oraz opcjonalnie dodatkowe ubezpieczenie karty płatniczej to odchodzi się od ubezpieczenia samego rachunku. Możemy natomiast wykupić dodatkowe polisy ubezpieczeniowe znane z popularnych firm ubezpieczeniowych. Mogą to być ubezpieczenia:
Przeczytaj też: Dodatkowe konto w banku – czy można i czy warto?
Przeczytaj też: Zastrzeżenie karty, a blokada karty – czym się różnią i co powodują?
0 zł za wpływ na konto min. 1500 zł (jednorazowo) w miesiącu
0-10 zł
0 zł za wykonanie transakcji bezgotówkowych kartą lub Google Pay/Apple Pay na łączną kwotę min. 300 zł w miesiącu
0-5 zł
każdorazowo 2,5 zł prowizji z bankomatów obcych
2,5 zł
500 zł + 8%