Zgodnie z wynikami badania banku aż 41% Polaków w 2024 roku częściej niż online robiło zakupy stacjonarne. Przewagę zakupów za pośrednictwem Internetu w swoich ubiegłorocznych preferencjach wskazało z kolei 27% badanych. 30% respondentów przyznało, że korzystało z obu form zakupowych po równo.
Wyniki mogą zaskakiwać zwłaszcza w kontekście pozostałych danych. Aż 97% badanych w wieku od 18 do 29 lat korzysta codziennie z Internetu. W przypadku respondentów w wieku od 30 do 39 lat wynik ten jest jeszcze wyższy. Wynosi 98%.
Wybór miejsca wykonywania zakupów najczęściej zależy od możliwości odbioru zamówienia w pobliżu domu. Tak wskazało 54% badanych. Dla wielu liczą się także szybkie dostawy (42%), co powiązane jest raczej z zakupami online. Coraz większej ilości osób zależy też na sklepach bez tradycyjnych kas (26%) oraz stosowaniu przez nie ekologicznych rozwiązań (17%). 9% ankietowanych wskazało na znaczenie możliwości obejrzenia produktów na żywo i ich późniejszy ewentualny zakup online.
„Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na niego 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat” – mówi Patryk Perliński z Santander Consumer Bank, zacytowany w raporcie.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) metodą CATI. Respondentami była grupa dorosłych Polaków o liczebności 1000. Działania przeprowadzono w dniach 20-27 stycznia 2025 roku.
1100 zł +6%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.01.2023.
Od 01.01.2023
1100 zł
Łatwy