Nowy przepis oznacza de facto wyposażenie każdej wybudowanej po tym terminie stacji w terminal płatniczy lub czytnik kart. Do stacji o mocy poniżej 50 kW mogą być także instalowane urządzenie generujące kody BLIK lub QR bez konieczności rejestracji u dostawcy ładowania. W ładowarkach zbudowanych przed 13 kwietnia 2024 roku operatorzy zmiany będą musieli wprowadzić do końca 2026 roku.
Nowe unijne rozwiązanie to znaczne ułatwienie dla kierowców. Do tej pory korzystali oni z usług operatora, u którego byli zarejestrowani, a płatności dokonywali poprzez dedykowaną aplikację lub w formie abonamentu. Przepisy AFIR dadzą im dowolność wyboru stacji ładowania. Jeszcze przed ich wejściem operator Powerdot wprowadził w swoich stacjach ładujących możliwość płatności kartą.
Słuszność wprowadzonych zmian potwierdzają również analizy prowadzone przez operatora. Zgodnie z nimi aż 70% sesji ładowania było opłacanych ad hoc. Tylko 30% klientów sieci Powerdot do opłaty używało dedykowanej aplikacji.
500 zł + 5,5% do 200 tys. zł
Osoby nieposiadające konta od 31.12.2022.
od 31.12.2022
500 zł
Łatwy