
Badanie „Świąteczne wydatki Polaków” dostarcza informacji na temat przygotowań do Bożego Narodzenia. Przeanalizowano w nim nie tylko podejście do świątecznych wydatków, ale także prezentów, stylu świątecznych zakupów czy sposobu spędzania świąt.
Co ciekawe, aż 38 proc. badanych wciąż nie potrafi określić swojego świątecznego budżetu. Wśród większości, która nie miała z tym problemu, deklarowane wydatki wyniosą średnio 1589 zł. To znacznie więcej niż 1182 zł, które pojawiło się w wynikach z 2019 roku.
Mimo tak dużego wzrostu świątecznych wydatków większość ankietowanych deklaruje, że nie będzie musiała wspomagać się dodatkowym finansowaniem. Aż 76 proc. z nich zamierza pokryć je z bieżących dochodów. 34 proc. badanych zamierza w tym celu sięgnąć po oszczędności. Tylko nieliczni skorzystają z rozwiązań takich jak karty kredytowe (8 proc.), odroczone płatności (4 proc.), pożyczki bankowe albo od bliskich (po 2 proc.).
Równowaga budżetowa w zakresie świątecznych wydatków z pewnością jest łatwiejsza do osiągnięcia dzięki promocjom i przedświątecznym okazjom. Trzy czwarte badanych zadeklarowało, że korzysta z nich w tym okresie. Najczęściej okazji szukają na stronach internetowych sklepów (56 proc.), w aplikacjach mobilnych zbierających aktualne promocje (50 proc.) i w drukowanych gazetkach promocyjnych (37 proc.).
Badanie „Świąteczne wydatki Polaków” zrealizowała w dniach 8-18 listopada 2025 roku agencja badawcza IBRiS na zlecenie Banku Millennium. Przeprowadzono je na reprezentatywnej próbie 1000 osób metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) oraz internetowych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAWI).
Źródło grafiki: Bank Millennium
900 zł + 5%
Klienci, którzy nie posiadają konta osobistego Banku Millennium od 01.01.2021.
Od 01.01.2021
700 zł +200 zł
Łatwy