
Firma P4, będąca operatorem sieci Play, oferowała klientom rabat za e-fakturę oraz terminowe płatności. W najczęstszych przypadkach jego kwota wynosiła 5 zł miesięcznie. Jednak w przypadku spóźnienia się z zapłatą rachunku choćby o jeden dzień konsument tracił prawo do zniżki. W efekcie jego rachunek w kolejnym miesiącu był już wyższy.
W opinii prezesa UOKiK tego typu mechanizm to przykład niedozwolonej kary umownej za opóźnienie w zapłacie.
„Promocja nie może mieć podwójnego dna. Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za nawet niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wysokość wspomnianej kary to 108 573 207 zł. Dodatkowo spółka ma zaprzestać opisanej powyżej praktyki. Powinna także zwrócić klientom pieniądze pobrane w związku z utratą rabatu. Zwrot ma przysługiwać tym, którzy po 30 września 2019 r. zawarli umowę z takim rabatem, stracili go z powodu opóźnienia w płatności i zapłacili podwyższoną kwotę rachunku. Dotyczyć ma także byłych klientów Play.
Decyzja nie jest prawomocna. P4 będzie musiała wykonać powyższe kroki dopiero po jej uprawomocnieniu się.
6% +300 zł
Nowy klient, który nie posiada konta osobistego lub rachunku oszczędnościowego w Banku Citi Handlowy od 30.11.2024.
od 30.11.2024
m.in. wynagrodzenie
Łatwy