Zaobserwowana ostatnio duża kampania oszustów polega na przesyłaniu na naszą skrzynkę mailową wiadomość z informacją o konieczności aktualizacji metody płatności lub przedłużenia usługi. Po kliknięciu w link, zostaniemy przeniesieni na stronę nakładkę służącą do wyłudzania danych. Może ona przypominać swoim wyglądem ekran logowania do platformy Netflix. Po wpisaniu loginu i hasła, konieczne okaże się podanie danych karty płatniczej. Jeśli to zrobimy i zatwierdzimy, przestępcy będą mogli ściągnąć pieniądze z naszego konta bankowego.
Jako subskrybenci platformy Netflix możemy otrzymywać sporo wiadomości związanych z utrzymaniem naszego konta. Jeśli mamy wątpliwość, co do autentyczności wiadomości powinniśmy sprawdzić adres email nadawcy. Oszuści często używają podobnych maili do tych, które są wykorzystywane przez prawdziwą firmę, ale z drobnymi zmianami (np. [email protected]), ponieważ ta oficjalna jest już zajęta.
Oczywiście nie powinniśmy nigdy klikać w linki zawarte w podejrzanych wiadomościach. Nawet jeśli łącze wydaje się prowadzić do oryginalnej strony, może być to sztuczny serwis łudząco przypominający oficjalną stronę Netflixa stworzony przez cyberprzestępców w celu wyłudzenia wrażliwych danych. Zamiast tego, zawsze lepiej jest otworzyć przeglądarkę internetową i wpisać adres strony ręcznie. Jeśli korzystamy z aplikacji mobilnej Netflixa to warto sprawdzić ustawienia płatności za jej pośrednictwem.
Pamiętajmy, że żadna renomowana firma, nie wykluczając Netflix, nie powinna prosić sowich klientów o udostępnienie danych karty płatniczej przez e-mail. Otrzymując taką prośbę powinniśmy ją potraktować jako ostrzeżenie i zachować szczególną czujność.
Choć oszuści niemal do perfekcji opanowali metody wyłudzenia danych to zwykle popełniają drobne błędy, które mogą wskazywać na próbę oszustwa. Zweryfikujmy wszelkie nieprawidłowości, takie jak błędy ortograficzne, gramatyczne, brak polskich znaków czy nietypowy język. Poważne firmy rzadko kiedy pozwalają sobie na popełnianie tego typu błędów w oficjalnej komunikacji z klientami.
Jeśli zauważyliśmy jakieś podejrzane maile lub próby wyłudzenia danych to poinformujmy o tym innych lub samego dostawcę usług, pod którego podszywa się oszust. Dzięki temu informacja o potencjalnych próbach włamania dotrze do niczego niespodziewających się klientów i może uchronić oszczędności wielu z nich.
1000 zł +4%
Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.
Od 01.11.2022
1000 zł
Łatwy