Konsumenci, którzy dokonywali zakupów w sklepie internetowych Empik.com, informowali, że ich zamówienia często były anulowane bądź opóźniane względem deklaracji strony sprzedającej. Prezes UOKiK uznał, że temat wymaga sprawdzenia, w jaki sposób sklep prezentował w serwisie informacje o produktach m.in. o ich dostępności i terminie wysyłki.
„Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe. Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Postępowanie wykazało, że do anulacji często dochodziło już po zawarciu umowy sprzedaży. Również sposób informacji o wysyłce towaru miał wprowadzać w błąd. W toku postępowania wyjaśniającego Urząd wypracował ze spółką rozwiązania, które zwiększają poziom ochrony konsumentów.
Zmieni się między innymi sposób prezentacji informacji o wysyłce towaru w serwisie. Inne ze zmian mają również ograniczyć ryzyko anulowania zamówienia. Część zmian już wdrożono w serwisie.
Empik przyzna też rekompensaty uprawnionym konsumentom. Dotyczą one zamówień złożonych w ramach sprzedaży własnej Empik. O sposobie ich otrzymania upoważnieni klienci zostali już powiadomieni mailowo lub przez SMS.
Szczegóły znajdują się na stronie internetowej UOKiK.
610 zł + 5,2%
Klienci, którzy nie posiadali konta osobistego w mBanku od przynajmniej 01.01.2022.
Od 01.01.2022
610 zł
Łatwy