Wraz z założeniem konta osobistego prawdopodobnie została dostarczona nam również wybrana karta wydawana do tego rachunku. Niezależnie od tego, jakie rodzaju karty płatnicze do kont lub też karty kredytowe posiadamy, każda z nich ma swoją określoną datę ważności. Sprawdź, co warto wiedzieć w związku z datą ważności kart płatniczych, po co wprowadza się takie daty i co zrobić w przypadku, gdy data ważności karty płatniczej się skończy.
Niezależnie od wydawcy karty płatniczej, zawsze opatrzona jest datą ważności. W tym okresie możliwe jest aktywne korzystanie z karty. Chociaż może stanowić to pewne ograniczenie i trudność dla użytkowników, okres ważności karty wprowadzany jest z kilku bardzo ważnych powodów, które związane są m.in. z bezpieczeństwem użytkowania tego przedmiotu i wykonywania różnych transakcji.
Data ważności karty płatniczej wprowadzana jest w celu:
Karty kredytowe i debetowe mają również określony termin ważności ze względów marketingowych. To sposób, aby uaktualnić też takie informacje jak adres korespondencyjny czy dane telefoniczne lub umieścić stosowne klauzule, regulaminy oraz cenniki w dołączonych dokumentach. Nowa karta jest też szansą na zmianę jej wizerunku.
Co do terminu ważności karty, najczęściej wynosi on od 3 do 5 lat. Kwestie te ustala bank w zależności od swojej polityki i oferty. Informacje dotyczące terminu ważności oznaczone są jako „valid thru” i najczęściej zapisane bywają w formacie miesiąca oraz roku z ukośnikiem (MM/RR). Przykładowo zapis 11/26 oznacza, że data ważności karty upływa w listopadzie 2026 roku.
Informacja o dacie ważności karty płatniczej zazwyczaj zapisywana jest na przedniej lub tylnej stronie karty. Zależy to od wydawcy i układu graficznego.
Wraz z upływem daty ważności karta wygasa i przestaje być aktywna. Jednocześnie oznacza to, że niemożliwa staje się weryfikacja transakcji z jej pomocą.
Warto wiedzieć, że wciąż możemy jednak dokonać płatności telefonem zbliżeniowo, jeżeli mamy aktywną taką funkcję. Możemy też wykonać w aplikacji mobilnej przelew BLIK i inne działania w ramach prowadzonego rachunku bankowego.
Jeszcze przed rozpoczęciem miesiąca, w którym nasza karta płatnicza traci ważność, najczęściej bank wysyła na nasz adres korespondencyjny nową kartę. Usługa jest więc wznawiana automatycznie. Poprzedni egzemplarz, który jest jeszcze ważny, możemy dezaktywować wcześniej i aktywować nową kartę np. w aplikacji mobilnej. W otrzymanej przesyłce wraz z kartą otrzymamy szczegółowe instrukcje, jak to zrobić. Możemy też dowiedzieć się tego telefonicznie. Chętnie pomogą nam w tym również pracownicy banku.
W przypadku wznowienia karty zazwyczaj pierwszą płatność musimy wykonać nie zbliżeniowo, a umieszczając ją w terminalu płatniczym i wpisując nadany PIN. Następnie możemy korzystać z karty tak, jak z poprzedniej.
Najczęściej wznowienie karty płatniczej jest usługą bezpłatną. Dotyczy to głównie kart debetowych. W niektórych bankach jednak taka operacja może wiązać się z pobraniem opłaty. Przed zdecydowaniem się na konkretną ofertę, warto to sprawdzić.
Czasami dodatkowo płatna jest opcja karty z własnym zdjęciem lub spersonalizowanym nadrukiem. Inne zasady dotyczą też kart kredytowych.
Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!
650 zł + 6,25%
Klienci, którzy nie posiadają konta osobistego Banku Millennium od 01.01.2021.
Od 01.01.2021
250 zł/250 zł/150 zł
Łatwy