zgarnijpremie.pl » Poradniki » Data ważności karty płatniczej – co warto wiedzieć?

Data ważności karty płatniczej – co warto wiedzieć?

21 grudnia 2024 Komentarze ok. 5 minut czytania Oceń!
Oceń:
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas- redaktorka portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwentka Uniwersytetu …
[email protected]

Wraz z założeniem konta osobistego prawdopodobnie została dostarczona nam również wybrana karta wydawana do tego rachunku. Niezależnie od tego, jakie rodzaju karty płatnicze do kont lub też karty kredytowe posiadamy, każda z nich ma swoją określoną datę ważności. Sprawdź, co warto wiedzieć w związku z datą ważności kart płatniczych, po co wprowadza się takie daty i co zrobić w przypadku, gdy data ważności karty płatniczej się skończy.

Data ważności karty – w jakim celu jest wprowadzana?

Niezależnie od wydawcy karty płatniczej, zawsze opatrzona jest datą ważności. W tym okresie możliwe jest aktywne korzystanie z karty. Chociaż może stanowić to pewne ograniczenie i trudność dla użytkowników, okres ważności karty wprowadzany jest z kilku bardzo ważnych powodów, które związane są m.in. z bezpieczeństwem użytkowania tego przedmiotu i wykonywania różnych transakcji.

Data ważności karty płatniczej wprowadzana jest w celu:

  • zachowania poprawności działania karty – długie użytkowanie mogłoby spowodować nadmierne zniszczenie karty, które sprawi, że wykonanie danej transakcji stanie się niemożliwe na skutek uszkodzenia odpowiedniego mechanizmu. Ponadto wskutek użytkowania i przechowania, plastik ulega ścieraniu i zarysowaniom, co wygląda nieestetycznie. Określony okres ważności karty i konieczność wznowienia karty to możliwość uzyskania także całkowicie nowego egzemplarza,
  • utrzymania najwyższego poziomu bezpieczeństwa płatności i danych – kiedy data ważności karty wygaśnie, nie ma możliwości dokonania nią żadnej transakcji. W przypadku włamania się przestępców na serwery do dawnych danych, gdzie dokonano transakcji nieważną już kartą płatniczą, nie będzie możliwe skorzystanie ze środków i tym samym kradzież pieniędzy,
  • weryfikacja transakcji – często dokonując opłaty za dany przedmiot w Internecie i wybierając płatność kartą debetową lub kartą kredytową, musimy podać właśnie datę ważności karty, co stanowi jedno z zabezpieczeń dokonywanej płatności. Bez podania terminu ważności bank uniemożliwi dokonanie zakupów w sklepach internetowych,
  • wprowadzanie nowych technologii – 4 lata to w erze aplikacji mobilnej i bankowości elektronicznej, a także w obliczu prężnego rozwoju informatyki mnóstwo czasu. Przez przykładowe 4 lata potrafi się wiele zmienić i często wprowadzane są nowe możliwości, w tym kolejne wygodne formy szybkich i bezpiecznych płatności, takie jak stosunkowo niedawno płatności zbliżeniowe. Wraz z upływem terminu wskazanego na karcie jako data ważności i koniecznością wydania nowej karty możliwe jest wbudowanie w nią nowych funkcji,
  • zmiana kodu PIN – mało kto pamięta o bezpieczeństwie i zmianie kodu PIN co jakiś czas. Kiedy karta wygasa, po upływie terminu ważności w systemie bankowym wraz z nową kartą płatniczą konieczne jest nadanie nowego kodu PIN.

Karty kredytowe i debetowe mają również określony termin ważności ze względów marketingowych. To sposób, aby uaktualnić też takie informacje jak adres korespondencyjny czy dane telefoniczne lub umieścić stosowne klauzule, regulaminy oraz cenniki w dołączonych dokumentach. Nowa karta jest też szansą na zmianę jej wizerunku.

Gdzie znaleźć datę ważności na aktualnym egzemplarzu karty płatniczej?

Co do terminu ważności karty, najczęściej wynosi on od 3 do 5 lat. Kwestie te ustala bank w zależności od swojej polityki i oferty. Informacje dotyczące terminu ważności oznaczone są jako „valid thru” i najczęściej zapisane bywają w formacie miesiąca oraz roku z ukośnikiem (MM/RR). Przykładowo zapis 11/26 oznacza, że data ważności karty upływa w listopadzie 2026 roku.

Informacja o dacie ważności karty płatniczej zazwyczaj zapisywana jest na przedniej lub tylnej stronie karty. Zależy to od wydawcy i układu graficznego.

Co dzieje się z kartą płatniczą po upływie daty ważności karty?

Wraz z upływem daty ważności karta wygasa i przestaje być aktywna. Jednocześnie oznacza to, że niemożliwa staje się weryfikacja transakcji z jej pomocą.

Warto wiedzieć, że wciąż możemy jednak dokonać płatności telefonem zbliżeniowo, jeżeli mamy aktywną taką funkcję. Możemy też wykonać w aplikacji mobilnej przelew BLIK i inne działania w ramach prowadzonego rachunku bankowego.

Data ważności karty płatniczej – jak ją odnowić?

Jeszcze przed rozpoczęciem miesiąca, w którym nasza karta płatnicza traci ważność, najczęściej bank wysyła na nasz adres korespondencyjny nową kartę. Usługa jest więc wznawiana automatycznie. Poprzedni egzemplarz, który jest jeszcze ważny, możemy dezaktywować wcześniej i aktywować nową kartę np. w aplikacji mobilnej. W otrzymanej przesyłce wraz z kartą otrzymamy szczegółowe instrukcje, jak to zrobić. Możemy też dowiedzieć się tego telefonicznie. Chętnie pomogą nam w tym również pracownicy banku.

W przypadku wznowienia karty zazwyczaj pierwszą płatność musimy wykonać nie zbliżeniowo, a umieszczając ją w terminalu płatniczym i wpisując nadany PIN. Następnie możemy korzystać z karty tak, jak z poprzedniej.

Ile kosztuje wznowienie karty płatniczej?

Najczęściej wznowienie karty płatniczej jest usługą bezpłatną. Dotyczy to głównie kart debetowych. W niektórych bankach jednak taka operacja może wiązać się z pobraniem opłaty. Przed zdecydowaniem się na konkretną ofertę, warto to sprawdzić.

Czasami dodatkowo płatna jest opcja karty z własnym zdjęciem lub spersonalizowanym nadrukiem. Inne zasady dotyczą też kart kredytowych.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!

Nie przegap

Komentarze (0)

Konto Millennium 360º
Konto Millennium 360º
Premia

650 zł + 6,25%

Karencja

Klienci, którzy nie posiadają konta osobistego Banku Millennium od 01.01.2021.

Od 01.01.2021

Warunki
  • 250 zł za otwarcie konta, logowanie do aplikacji mobilnej, zapewnienie w ciągu 10 dni od otwarcia konta min. 1000 zł wpływu i jedną płatność kartą/BLIK;
  • 250 zł za zalogowanie się do aplikacji oraz wydanie kartą/BLIK min 500 zł, min. jedno logowanie do aplikacji mobilnej i zapewnienie min. 1000 zł wpływów w każdym z 5 miesięcy ;
  • 150 zł za zapewnienie min. 1000 zł wpływów pochodzących z wynagrodzenia, renty, emerytur przynajmniej w 2 z 3 miesięcy.

(czytaj więcej)

250 zł/250 zł/150 zł

Poziom trudności

Łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część