Najczęstszym nadużyciem, z jakim możemy się spotkać w relacjach z bankiem to świadome lub nieświadome wprowadzanie w błąd oferując swoje produkty i usługi. Może to prowadzić do obciążenia nas dodatkowymi kosztami.
W przypadku produktów kredytowych może chodzić o terminy konkretnych spłat lub faktyczna wysokość długu do spłacenia. Wysokości poszczególnych rat uzależnione są od wielu czynników, w tym wysokości stóp procentowych. Banki powinny transparentnie i szczegółowo informować kredytobiorców i pożyczkobiorców o wszelkich zmianach w warunkach spłaty długu. Jeśli tego nie robią to jest to podstawa do zakwestionowania takich praktyk.
Jeśli chodzi o rachunki bankowe to może się okazać, że bank niezbyt czytelnie informuje o ewentualnych opłatach za wybrane czynności związane z obsługą rachunków. Wszelkie informacje związane z opłatami na konta powinniśmy znaleźć w tabelach opłat i prowizji. Niekiedy są to jednak wielostronicowe tabel, które niekoniecznie będą zrozumiałe dla wszystkich klientów banku.
Jedną z najważniejszych instytucji, do której możemy się zwrócić w pierwszej kolejności w przypadku poczucia niesprawiedliwego potraktowania przez bank jest Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Możemy to zrobić, wypełniając formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej KNF lub kontaktując się z KNF bezpośrednio, korzystając z danych kontaktowych podanych poniżej:
Komisja Nadzoru Finansowego jest to organ państwowy odpowiedzialny za nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF z założenia jest niezależną instytucją, której decyzje powinny być niezależne od wpływów politycznych czy biznesowych. Ma ona szerokie uprawnienia, takie jak m.in. możliwość nakładania kar finansowych na instytucje finansowe za naruszenie przepisów lub nieuczciwe praktyki względem swoich klientów, jak i konkurencyjnych instytucji. Do głównych zadań KNF należy m.in.:
Skoro w rozumieniu prawa w relacji z bankiem jesteśmy jego klientem to oczywiście zastrzeżenia do świadczonych na naszą rzecz usług możemy zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Możemy to zrobić poprzez stronę internetową UOKiK lub poprzez bezpośredni kontakt z urzędem. Aby zgłosić bank przez stronę internetową UOKiK, możemy:
Jeśli jednak wolimy skontaktować się z UOKiK bezpośrednio, możemy to zrobić poprzez:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest to państwowa instytucja odpowiedzialna za ochronę konkurencji i praw konsumentów na polskim rynku. UOKiK działa niezależnie od wpływów politycznych czy biznesowych i ma szerokie uprawnienia, takie jak m.in. możliwość nakładania kar finansowych na przedsiębiorstwa za naruszenie przepisów ochrony konkurencji i praw konsumentów. Do jego głównych zadań należy:
Im większą świadomość prawną będziemy mieli tym lepiej zabezpieczymy nasze interesy względem wszelkich instytucji, a tym bardziej tak potężnych jakimi są banki. Mają one sztaby prawników, którzy chronią interesów instytucji. W konfrontacji z takim zapleczem pojedynczy konsument nie ma większych szans. W takim przypadku powinniśmy korzystać z przysługującego nam prawa oraz poprosić o interwencję równie potężne organy stojące na straży tego prawa, jak Komisja Nadzoru Finansowego oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przeczytaj też: Jak wpłacać pieniądze na konto?
Przeczytaj też: Płatność kartą za granicą krok po kroku. Jakie rozwiązanie jest najlepsze?
0-6 zł
0-9 zł
0-3 zł
1200 zł +4%