Uruchomiony w 2015 roku system płatności BLIK z każdym rokiem zyskuje na popularności. Od początku jego istnienia użytkownicy wygenerowali 4,5 mld transakcji o łącznej wartości 614,4 mld zł. Blisko 1,8 mld z nich wykonano od stycznia do grudnia 2023 roku. Ich rekordowa dzienna liczba 8,2 mln została odnotowana 10 listopada 2023 roku.
Sukcesywnie przybywa również aktywnych użytkowników systemu. Na koniec 2023 roku było ich 15,8 mln. W samym roku 2023 przybyło ich blisko 3 mln.
BLIK używany jest głównie w transakcjach e-commerce. Płatności za zakupy internetowe były w minionym roku powodem co drugiej transakcji w systemie. Najdynamiczniej rozwija się jednak usługa przelewu BLIK na numer telefonu. W 2023 roku zlecono ich ponad 415 mln, co stanowi blisko 71 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
“Te dane nie tylko potwierdzają rosnącą popularność BLIKA, ale także jego znaczący wpływ na rozwój rynku płatniczego w Polsce. […] Od momentu jego debiutu w Polsce, otworzył on nowe możliwości w zakresie bankowości mobilnej i istotnie wpłynął na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów. Dziś jest chętnie wykorzystywany przez miliony Polaków, niezależnie od ich płci, wieku czy miejsca zamieszkania. To metoda, która daje wiele możliwości i łączy różne pokolenia” – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, będącego operatorem BLIK.
BLIK zwiększając swoją rozpoznawalność, staje się najbardziej znanym operatorem płatniczym w Polsce. Według badania KANTAR aż 56 procent badanych wskazało BLIK jako markę, która pierwsza przychodzi im do głowy, gdy mowa o operatorach płatności. Plany rozwojowe BLIK nie ograniczają się jednak jedynie do rynku krajowego.
“Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji BLIKA, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju. W ostatnim czasie w dalszym ciągu skupialiśmy się na ekspansji zagranicznej i przetarciu BLIKOWI szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej. Mamy już dwie zagraniczne spółki BLIK SK i BLIK Romania. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce, dlatego też w nadchodzących miesiącach planujemy realizować przyjętą strategię rozwoju” – opisuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności.
BLIK jest powszechnym standardem płatności mobilnych. Jest dostępny praktycznie dla każdego krajowego użytkownika aplikacji mobilnej banku.
300 zł + 7%
Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.04.2022.
od 01.04.2022
150 zł + 150 zł
Bardzo łatwy