Kara dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Do urzędu wpływały skargi kupujących związane z dostępnością produktów i deklarowanych terminów dostawy. Klienci skarżyli się także na nieprawidłowości związane z usługą „Gwarancja Dostawy”.
“Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd. Nie powinien być zmuszany do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie” – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jedną z zakwestionowanych praktyk jest zawieranie umowy dopiero z chwilą wysyłki towaru. Takie działanie platformy wprowadzało użytkowników w błąd. Spodziewali się oni, że w momencie złożenia zamówienia i zapłaty za towar, spółka jest zobowiązana do jego realizacji na mocy umowy. Tymczasem Amazon wielokrotnie anulował już opłacone zamówienia nawet po miesiącu od jego złożenia.
Informacja o momencie zawarcia umowy dopiero w chwili wysyłki towaru jest zamieszczana na ostatnim etapie zamówienia. Urząd uznał, że znajduje się jednak w mało widocznym miejscu. Dużo bardziej eksponowane są informacje sugerujące zawarcie umowy z chwilą zakupu. W efekcie konsument jest nieświadomy, że jego środki mogą być na długi czas zamrożone. Nie wie także, że jego zamówienie może nie zostać zrealizowane.
Nieprawidłowości związane były również z informacjami o dostępności produktów i czasie realizacji zamówienia. Nakładały one na kupującego presję, by zamówić szybciej, aby otrzymać produkt w dogodnym terminie. Postępowanie wyjaśniające pokazało, że deklarowane terminy nie były zawsze przestrzegane przez Amazon.
“Informacja o dostępności produktu i jego szybkiej wysyłce jest bardzo cenna dla konsumentów i dla wielu osób może być głównym powodem, dla którego podejmują decyzję o zakupie. Takie informacje nie mogą być jednak wabikiem. Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt” – komentuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Również informowanie o zasadach działania usługi “Gwarancja dostawy” było zdaniem UOKiK niewłaściwe. Zgodnie z jej działaniem, jeśli produkt w określonym czasie nie dotrze do klienta, to może się on zwrócić o zwrot środków za jego dostawę. Informacje o zasadach udostępniane są dopiero przy podsumowaniu zamówienia. W efekcie tego konsument może nie być świadomy swoich praw. Finalnie może z tego powodu nie zgłosić się po zwrot środków w przypadku opóźnienia w wysyłce.
W związku z nieprawidłowościami Prezes UOKiK nałożył na spółkę Amazon EU SARL łączną karę w wysokości 31 850 141 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może złożyć w tej sprawie odwołanie do sądu.
900 zł
W promocji może wziąć udział osoba nieposiadająca co najmniej od 01.04.2023 w Citibanku żadnej głównej karty kredytowej.
od 01.04.2023
900 zł do Allegro
Bardzo łatwy