zgarnijpremie.pl » Wiadomości » Amazon ukarany przez UOKiK. Ponad 31 mln zł kary

Amazon ukarany przez UOKiK. Ponad 31 mln zł kary

27 marca 2024 (Aktualizacja 29.03.2024) Komentarze ok. 3 minut czytania Oceń!
Oceń:
Maciej Korneluk
Humanista z serca, ekonomista z rozsądku. Pasję do promocji bankowych i ich …
[email protected]

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na platformę Amazon. Firma miała wprowadzać konsumentów w błąd odnośnie dostępności produktów i terminów dostaw.

Kara dla jednej ze spółek

Kara dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Do urzędu wpływały skargi kupujących związane z dostępnością produktów i deklarowanych terminów dostawy. Klienci skarżyli się także na nieprawidłowości związane z usługą „Gwarancja Dostawy”.

“Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd. Nie powinien być zmuszany do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie” – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nieprawidłowy moment zawarcia umowy

Jedną z zakwestionowanych praktyk jest zawieranie umowy dopiero z chwilą wysyłki towaru. Takie działanie platformy wprowadzało użytkowników w błąd. Spodziewali się oni, że w momencie złożenia zamówienia i zapłaty za towar, spółka jest zobowiązana do jego realizacji na mocy umowy. Tymczasem Amazon wielokrotnie anulował już opłacone zamówienia nawet po miesiącu od jego złożenia.

Informacja o momencie zawarcia umowy dopiero w chwili wysyłki towaru jest zamieszczana na ostatnim etapie zamówienia. Urząd uznał, że znajduje się jednak w mało widocznym miejscu. Dużo bardziej eksponowane są informacje sugerujące zawarcie umowy z chwilą zakupu. W efekcie konsument jest nieświadomy, że jego środki mogą być na długi czas zamrożone. Nie wie także, że jego zamówienie może nie zostać zrealizowane.

Błędne informacje o dostępności produktów

Nieprawidłowości związane były również z informacjami o dostępności produktów i czasie realizacji zamówienia. Nakładały one na kupującego presję, by zamówić szybciej, aby otrzymać produkt w dogodnym terminie. Postępowanie wyjaśniające pokazało, że deklarowane terminy nie były zawsze przestrzegane przez Amazon. 

“Informacja o dostępności produktu i jego szybkiej wysyłce jest bardzo cenna dla konsumentów i dla wielu osób może być głównym powodem, dla którego podejmują decyzję o zakupie. Takie informacje nie mogą być jednak wabikiem. Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt” – komentuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Skomplikowana “Gwarancja dostawy”

Również informowanie o zasadach działania usługi “Gwarancja dostawy” było zdaniem UOKiK niewłaściwe. Zgodnie z jej działaniem, jeśli produkt w określonym czasie nie dotrze do klienta, to może się on zwrócić o zwrot środków za jego dostawę. Informacje o zasadach udostępniane są dopiero przy podsumowaniu zamówienia. W efekcie tego konsument może nie być świadomy swoich praw. Finalnie może z tego powodu nie zgłosić się po zwrot środków w przypadku opóźnienia w wysyłce.

W związku z nieprawidłowościami Prezes UOKiK nałożył na spółkę Amazon EU SARL łączną karę w wysokości 31 850 141 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może złożyć w tej sprawie odwołanie do sądu.


Czytaj więcej

Komentarze (0)

Karta kredytowa Citi Simplicity
Karta kredytowa Citi Simplicity
Premia

900 zł

Karencja

W promocji może wziąć udział osoba nieposiadająca co najmniej od 01.04.2023 w Citibanku żadnej głównej karty kredytowej.

od 01.04.2023

Warunki
  • Najpóźniej do 10.03.2024 przystąp do programu Bezcenne Chwile;
  • również do 10.03.2024 wykonaj min. 5 płatności kartą na łącznie min. 100 zł. Otrzymasz 24 000 pkt. o wartości 300 zł do Allegro.
  • W każdym miesiącu od kwietnia do września (6 miesięcy) wykonaj min. 5 płatności kartą na łącznie min. 100 zł;
    za każdy miesiąc otrzymasz Kartę podarunkową o wartości 100 zł do Allegro.

(szczegóły)

900 zł do Allegro

Poziom trudności

Bardzo łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część