Prezes UOKiK poinformował o rozpoczęciu postępowań wobec sześciu banków. Tym razem zajmie się rozliczeniami transakcji i odpowiedziami na reklamacje klientów w Alior Banku, Banku Handlowym, Banku Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP oraz Plus Banku.
“Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zgodnie z przepisami prawa, bank ma obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji — do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Z analizy UOKiK wynika, że banki nie dotrzymują wymaganego terminu, a często w ogóle nie dokonują takich zwrotów.
W przypadku nieautoryzowanych transakcji banki często odrzucają reklamacje klientów, argumentując, że zostały one prawidłowo uwierzytelnione. Nie biorą jednak pod uwagę nieuprawnionego użycia uwierzytelnienia przez oszusta. Nieprawidłowością jest również wprowadzanie przez banki własnych limitów czasowych i dozwolonej ilości zgłoszeń reklamacyjnych. Prawo nie limituje ilości możliwych do zgłoszenia reklamacji, a czas na ich zgłaszanie wynosi 13 miesięcy.
Wyżej wymienione nieprawidłowości UOKiK bada już w 15 bankach. Z tego tytułu prezes urzędu przypomina o wszystkich obowiązkach banków.
“Obowiązek banku nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji. Istotne jest zapewnienie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta. Liczymy na to, iż sektor dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa – z korzyścią dla konsumentów” – dodaje Prezes UOKiK.
Prowadzone postępowania mogą się zakończyć wprowadzeniem kary finansowej. Może ona wynosić nawet do 10 proc. obrotów przedsiębiorstwa.
0 zł
0 zł za wpływy jednorazowo min. 500 zł miesięcznie oraz co najmniej 1 płatność kartą lub PeoPay, Apple Pay lub Google Pay
0-4 zł
2 darmowe operacje z bankomatów obcych w miesiącu i następne 2,3% od kwoty wypłaty, ale nie mniej niż 5 zł
2 darmowe operacje
300 zł + 7%