
Zakup treści cyfrowych za pomocą jednego kliknięcia to spore ułatwienie, ale jednocześnie niebezpieczeństwo. Za każdym razem konsument powinien być świadomy tego, z czym wiąże się konkretny ruch. Prezes UOKiK uznał, że nie było tak w przypadku usługi „Zamów z T-Mobile”. Zdarzało się, że klienci otrzymywali rachunki z opłatami za subskrypcje, na które nie wyrazili zgody.
„Subskrypcja zawsze powinna być świadomą decyzją konsumenta, a nie skutkiem przypadku czy technicznego triku. Konsument nie może odkrywać po czasie, że „coś się samo włączyło”. Ma prawo do pełnej kontroli nad swoim rachunkiem. Zobowiązałem operatora do zmian, co powinno zamknąć drogę do uruchamiania płatnych usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Wszyscy muszą mieć jasną informację o tym, co zamawiają, ile zapłacą, kto dostarcza usługę i jak z niej zrezygnować” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzja Prezesa UOKiK zobowiązuje jednak T-Mobile do wdrożenia przejrzystej i bezpiecznej ścieżki aktywacji usług. Przykładem takiej zmiany może być samodzielne wpisanie numeru telefonu, otrzymanie i podanie kodu SMS oraz wyraźne potwierdzenie zamówienia. To wyeliminuje sytuacje nieświadomego aktywowania subskrypcji.
Oprócz tego operator przyzna rekompensaty dla osób, które poniosły koszty związane z działaniem usługi w latach 2018-2024. T-Mobile poinformuje ich o całym procesie. Obecni abonenci otrzymają wiadomość SMS, byli dostaną list lub e-mail w tej sprawie.
Proces wypłaty rekompensat rozpocznie się po uprawomocnieniu decyzji UOKiK.
610 zł + 5,2%
Klienci, którzy nie posiadali konta osobistego w mBanku od przynajmniej 01.01.2022.
Od 01.01.2022
610 zł
Łatwy