LoanMe to spółka udzielająca pożyczek konsumenckich, najczęściej na kwoty rzędu kilku tysięcy złotych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał od klientów firmy skargi dotyczące nieprawidłowości przy rozliczeniu pożyczek spłacanych przed czasem. W myśl ustawy o kredycie konsumenckim w takim przypadku konsumentom przysługuje zwrot proporcjonalnej części pobranych od niego opłat i prowizji. Ten obowiązek potwierdza także wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z września 2019 roku.
LoanMe nie respektowała tego prawa wobec pożyczek udzielonych przed terminem wyroku TSUE. Jednocześnie wprowadzała w błąd konsumentów, informując, że przed wrześniem 2019 roku nie miała takiego obowiązku.
Oprócz tego firma stosowała praktykę refinansowania pożyczki przez inną spółkę bez wyraźnego wniosku konsumenta. Klient LoanMe z aktywną pożyczką otrzymywał kolejny kredyt od firmy z nią współpracującej. Następnie pożyczki na jej spłatę udzielała ponownie LoanMe. Przy każdej pożyczce naliczano oddzielne pozaodsetkowe koszty kredytu. W efekcie koszty przekraczały limity ujęte w przepisach, a klient wpadał w tzw. spiralę zadłużenia.
„Gdyby refinansowanie odbywało się zgodnie z przepisami konsument, który nie spłacił pożyczki w ciągu 120 dni i zaciągnął kolejną u tego samego podmiotu, byłby chroniony. Wszystkie pobierane w tym czasie opłaty muszą bowiem mieścić się w limicie kosztów pozaodsetkowych naliczanych od kwoty pierwszego kredytu” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Urząd nałożył na LoanMe karę w wysokości 557 047 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje prawo odwołania. Dodatkowo LoanMe znajduje się obecnie na liście ostrzeżeń publicznych KNF.
900 zł
W promocji może wziąć udział osoba nieposiadająca co najmniej od 01.04.2023 w Citibanku żadnej głównej karty kredytowej.
od 01.04.2023
900 zł do Allegro
Bardzo łatwy