O karze, którą prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył na ING Bank Śląski, poinformował w poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna”. Została ona wymierzona w związku z naruszeniem rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) poprzez kopiowanie dokumentów tożsamości klientów. Działania banku zostały przez UODO uznane za nadmiarowe, stąd kara w wysokości 18,4 mln zł.
Wiadomo już także, że ING Bank Śląski będzie odwoływał się od nałożonej kary. Tak wynika z wypowiedzi rzecznika instytucji, której udzielił Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Wyjaśnił on, że bank pobierał wyżej wspomniane skany w sytuacjach, w których było to niezbędne do realizacji obowiązków wynikających z ustawy z 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
„Bank zamierza zaskarżyć decyzję, korzystając z prawa złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Podkreślamy, że Bank w pełni współpracował z PUODO na każdym etapie postępowania” – powiedział PAP rzecznik ING Banku Śląskiego, Piotr Utrata.
Z kolei z decyzji prezesa UODO wynika, że od zgody klienta na wykonanie skanu dokumentu tożsamości bank uzależniał na przykład podpisanie umowy kredytowej. Instytucja miała nie dokonywać więc indywidualnej oceny ryzyka wiążącego się z danym klientem i podejmowanymi przez niego działaniami.
600 zł + do 5,5%
Osoby nieposiadające konta od 01.04.2024.
od 01.04.2024
600 zł
Łatwy