zgarnijpremie.pl » Poradniki » Konta osobiste - poradniki » Jak odzyskać hasło do konta bankowego? [Poradnik]

Jak odzyskać hasło do konta bankowego? [Poradnik]

20 marca 2023 (Aktualizacja 20.03.2023) Komentarze ok. 9 minut czytania Oceń!
Oceń:
Mikołaj Pasecki
Finansami, sprzedażą i marketingiem zajmuje się całe życie zawodowe. Zawsze znajdzie …
[email protected]

Chcesz wykonać szybki przelew internetowy i okazuje się, że nie pamiętasz hasła do konta bankowego? Z pewnością to nieco frustrujące, zwłaszcza jeśli zależy Ci na czasie. By uporać się z tym kłopotem, trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, jak odzyskać hasło do konta w banku. Na szczęście nie jest to nic trudnego. Wystarczy tylko podjąć parę prostych działań.

Źródło:Shutterstock/fizkes

Co robić, jeśli zapomniałeś hasło do bankowości internetowej?

Ze względów bezpieczeństwa powinieneś być jedyną osobą, która zna hasło do twojego konta bankowego. Dlatego też hasła nie znajdziesz na żadnej umowie i dokumentacji otrzymanej od banku.

Hasła do konta bankowego są całkowicie poufne. Gdy je wpisujesz, to system bankowy automatycznie sprawdza ich poprawność. Jednakże żaden pracownik banku nie ma możliwości dowiedzenia się, jakie jest twoje hasło.

Gdy więc zapomnisz hasło, to zasadniczo w żaden sposób go nie odzyskasz. Stąd do całej sprawy trzeba podejść nieco inaczej. Mianowicie konieczne okazuje się zresetowanie hasła do bankowości internetowej. Wtedy to ustalone zostanie zupełnie nowe hasło i odzyskasz dostęp do swojego rachunku.

Jak przebiega nadanie nowego hasła do konta?

Hasło to podstawowy sposób zabezpieczenia konta bankowego. Występowanie tego zabezpieczenia sprawia, że nikt niepowołany nie otrzyma dostępu do twojej bankowości internetowej. Dlatego też zresetowanie hasła jest możliwe wyłącznie po skrupulatnej weryfikacji tożsamości.

W każdym banku hasło zresetujemy w trakcie osobistej wizyty w placówce bankowej. Na początku pracownik bankowy jest zobligowany do potwierdzenia twojej tożsamości. Do banku koniecznie udaj się więc z dowodem osobistym.

Pracownik banku przekaże Ci dokładne instrukcje na temat tego, jak będzie przebiegało resetowanie hasła. Do placówki banku udaj się nie tylko z dowodem osobistym, ale i telefonem. Możliwe bowiem, że w trakcie resetowania hasła potrzebne będzie podanie kodu SMS.

Czy hasło można zresetować przez telefon?

Udanie się do oddziału banku pozwala rozwiązać problem zapominanego hasła w każdym przypadku. Jest to jednak czasochłonna metoda. Dlatego też warto rozważyć alternatywy. Jedną z nich jest kontakt z infolinią danego banku.

Resetowanie hasła przez infolinię jest oferowane między innymi w następujących bankach: Credit Agricole, PKO BP i Santander Bank Polska. Po dodzwonieniu się na infolinię pracownik zada Ci kilka pytań, celem potwierdzenia tożsamości.

W każdym banku procedura wygląda nieco inaczej. Pracownik może Cię zapytać o login, numer klienta czy telekod. Po potwierdzeniu tożsamości otrzymasz tymczasowy kod dostępu. Hasło tymczasowe zostanie przesłane przez system bankowy na twój telefon. Umożliwi Ci to zalogowanie na konto. Jednocześnie system poprosi Cię o ustalenie nowego stałego hasła.

Kiedy można zresetować hasło przez serwis internetowy?

Najprostszym rozwiązaniem na zapomniane hasło wydaje się jego zresetowanie przez Internet. Jeśli jednak nie pamiętamy obecnego hasła, to ustalenie nowego może okazać się niemożliwe. Wszystko tu zależy od indywidualnych procedur w bankach dotyczących konkretnych kont.

Warto zwrócić uwagę na przyciski znajdujące się na standardowej stronie logowania tuż przy sekcji, w której wpisuje się login i hasło. Przykładowo w ING Banku Śląskim te przyciski są określone jako „Nie pamiętam hasła” i „Odblokuj dostęp”. Z kolei w mBanku znaleźć można przyciski oznaczone, jako „Odblokuj dostęp” i „Problem z zalogowaniem?”. Po kliknięciu tego typu przycisków zostaniemy przekierowani do informacji a czasem narzędzi resetowania hasła.

Czy można zresetować hasło w aplikacji mobilnej?

Zapomniane hasło do konta internetowego wcale nie musi być równoznaczne z utraceniem dostępu do aplikacji mobilnej banku. Naturalnie pojawia się więc pomysł, by zresetować hasło do konta internetowego właśnie przez aplikację mobilną. Jednakże ze względów bezpieczeństwa większość banków nie oferuje takiej opcji.

Jednym z wyjątków jest mBank. Z poziomu aplikacji mobilnej tego banku trzeba przejść do sekcji bezpieczeństwa, a następnie zakładki określonej mianem dostęp do banku. Po kliknięciu przycisku „Aktywuj” w kanale dostępu należy odczekać na telefon konsultanta. W tym przypadku również powinniśmy się przygotować na serię pytań weryfikacyjnych. Po zweryfikowaniu tożsamości uzyskamy tymczasowe hasło do logowania.

Co, gdy dostęp do konta został tymczasowo zablokowany?

Bywa, że wcale nie zapomnieliśmy loginu lub hasła, a i tak nie możemy się zalogować na konto internetowe. Tak będzie, gdy np. z powodu pośpiechu czy literówki parokrotnie podamy błędne dane logowania.

Po kilku nieudanych próbach logowania z rzędu każdy bank blokuje dostęp do konta. W większości przypadków wystarczą tylko trzy błędy. Rzadziej, np. w ING popełnić można do pięciu błędów z rzędu. Banki stosują taką taktykę, by uniemożliwić cyberprzestępcy wpisywania haseł „do skutku”. W takich przypadkach również trzeba udać się do placówki banku lub też skorzystać z innych metod, np. połączenia z infolinią.

W jaki sposób samodzielnie zmienić hasło do rachunku bankowego?

Jeśli pamiętasz hasło, a z jakiegoś względu chcesz je zmienić, to taką możliwość zwykle uzyskasz za pośrednictwem bankowości internetowej. Wystarczy, że przejdziesz do ustawień konta i sekcji bezpieczeństwa. 

Tam znajdziesz przycisk określony np. jako „zmiana hasła”. Zostaniesz wtedy poproszony o podanie obecnego i ustalenie nowego hasła. Wszystko zatwierdzisz przez kod SMS lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

W gruncie rzeczy systematyczna zmiana hasła jest nie tylko możliwa, ale zalecana. Niektóre banki wymuszają nawet na użytkownikach regularne zmienianie hasła dostępu. Wtedy to po zalogowaniu się na konto pojawia się monit o tym, że konieczne jest natychmiastowe ustalenie nowego hasła.

Co robić, jeśli zapomniałem loginu do konta w banku?

Zapomniany login określany czasem jako numer klienta to nieco mniejszy problem niż zapomniane hasło. Dużo jednak zależy od tego, czy korzystamy z oryginalnego loginu określonego przy otwieraniu konta. Niektóre banki, np. bank Millennium umożliwiają bowiem personalizację loginu. Jeśli jednak korzystamy z oryginalnego loginu, to informacje na jego temat znajdziemy w dokumentach otrzymanych od banku. Przykładowo ta informacja często pojawia się w umowie o rachunek bankowy.

Jeśli zapomnisz loginu, to możesz też sprawdzić historię wiadomości SMS otrzymanych od banku. Bywa, że w wiadomości powitalnej bank przesyła właśnie login. W niektórych bankach login można odzyskać z pomocą aplikacji mobilnej. Trzeba wtedy przeszukać zakładkę ustawień. Jeśli żadna z tych metod nie przynosi rezultatu, to rozwiązaniem będzie kontakt z infolinią lub osobista wizyta w placówce banku.

Jak ustalić dobre hasło do konta bankowego?

Podczas ustalania nowego hasła do rachunku bankowego system wymusi na nas ustalenia hasła o odpowiedniej długości. Banki wymagają też spełnienia dodatkowych wymogów, np. zawarcia małych i wielkich liter oraz znaków specjalnych.

Tak naprawdę jednak powinniśmy sami zdecydować się,  na jak najdłuższe i najbardziej skomplikowane hasło. Z drugiej jednak strony hasło powinno być dla nas łatwe do zapamiętania. Trzeba tu jeszcze pamiętać o kolejnej ważnej regule. Mianowicie hasło do bankowości internetowej powinno być unikalne. Oznacza to, że powinniśmy mieć inne hasło do konta w banku niż np. do profili w mediach społecznościowych.

Spełnienie tych wszystkie reguł bywa niełatwe. Do kwestii określenia hasła bankowego zawsze powinniśmy jednak pochodzić w pełni poważnie. Wszakże to podstawowy element zabezpieczenia środków zgromadzonych na koncie. 

Jak bezpiecznie zarządzać swoim hasłem dostępu?

Najwłaściwszym rozwiązaniem jest zapamiętanie haseł i loginów do wszystkich swoich kont. Czasem jest to jednak wyzwanie. Tak bywa choćby w przypadku ludzi maksymalizujących swój zarobek z promocji bankowych. Wszakże zwykle mają oni kilka kont bankowych jednocześnie.

Dla tego też niektórzy decydują się na to, by login i hasło do konta zapisać w jakimś notatniku. Jeśli postanawiamy zrobić to samo, to przechowujmy notatnik z danymi w bezpiecznym miejscu. Nikt inny nie powinien mieć do niego dostępu.

Alternatywą jest menadżer haseł. To specjalne oprogramowanie, które zapamiętuje hasła. Korzystanie z menadżera haseł to praktyczne rozwiązanie. Oprogramowanie tego typu jest też dobrze zabezpieczone. Jednakże i w tym przypadku trzeba być ostrożnym. Nawet najlepiej zabezpieczone oprogramowanie nigdy nie zapewnia 100% bezpieczeństwa przed atakami cyberprzestępców.

Nade wszystko trzeba pamiętać o tym, by nigdy nikomu nie podawać loginu lub hasła do bankowości internetowej. Nawet konsultanci pracujący dla banków nie mogą o to pytać. Jeśli więc ktoś chce uzyskać dane logowania do naszego konta, to zachowajmy bardzo dużą ostrożność.

Zwróć uwagę na sposób, w jaki podajesz hasło

Bankowość elektroniczna ułatwia dokonywanie transakcji i zarządzanie finansami. Przez konto bankowego przelewy można wykonywać prosto, komfortowo, a już na pewno szybko. To ogromne zalety, jednak akurat w kwestiach bezpieczeństwa i logowania do banku pośpiech nie jest wskazany. Dlatego też, kiedy wpisujemy login i hasło, to pamiętajmy o następujących kwestiach:

  • Przed wpisaniem danych do logowania zawsze powinniśmy sprawdzić, czy na pewno znajdujemy się na stronie banku. Najłatwiej to zweryfikować przez spojrzenie na adres strony internetowej.
  • Warto upewnić się, czy hasło dostępu nie jest wpisywane przy włączonym przycisku „Caps Lock”.  Podobnie powinno się zweryfikować, czy aktywny nie jest przycisk „Num Lock”.
  • Przy problemach z logowaniem czasem pomaga zmiana przeglądarki internetowej.

Jeśli zaś zapomnimy hasło do bankowości internetowej i dostęp do konta zostanie zablokowany, to zachowajmy spokój. Hasło zawsze możemy przecież zresetować.

Nie przegap

Przeczytaj też: Testujemy najlepsze metody otwierania konta. Która będzie najlepsza dla Ciebie?

Przeczytaj też: Jakie są rodzaje kont bankowych?


Komentarze (0)

Konto Santander
Konto Santander
Premia

1200 zł +4%

Karencja

Osoby nieposiadające konta osobistego w Santander Banku Polska od co najmniej 01.11.2022.

Od 01.11.2022

Warunki
  • 100 zł za samo otwarcie konta osobistego;
  • 400 zł za aktywność przez 4 miesiące (min. 1000 zł wpływu, jedną płatność kartą lub BLIKIEM i jedno logowanie do aplikacji);
  • 100 zł za spełnienie wszystkich warunków aktywności;
  • 100 zł w Programie Poleceń;
  • 200 zł za konto dla dziecka;
  • 300 zł zwrotu za zapłacone rachunki.

(szczegóły)

1200 zł

Poziom trudności

Łatwy

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część