Jak założyć firmę?
W naszym kraju utrwaliła się powszechna opinia, że prowadzenie własnego biznesu to sport ekstremalny. Czy jest tak rzeczywiście? Oczywiście znajdą się tacy, którzy bez chwili wahania poprą tę tezę. Jednak na pewno znajdzie się również spore grono przedsiębiorców, którzy są zadowoleni z pracy „na własną rękę”. Aby samemu się przekonać, czy zarządzanie własną firmą będzie nam odpowiadało należałoby zacząć od założenia działalności. Poniżej przybliżymy, jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności.
Jeśli chcielibyśmy samodzielnie przystąpić do założenia działalności, to jest szereg czynności, które powinniśmy wykonać. Należy zacząć od odwiedzenia strony prod.ceidg.gov.pl oraz dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1. Jedną z najważniejszych informacji, jakie należy podać w tym formularzu to numer PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) działalności, jaką planujemy prowadzić. Może wprowadzić maksymalnie 10 numerów. Na sam koniec formularz należy podpisać podpisem elektronicznym, lub poprzez Profil Zaufany. Ten drugi sposób organizacyjnych jest najłatwiejszy do wykorzystania. Jeśli nie mamy jeszcze Profilu Zaufanego, to możemy go szybko założyć przy pomocy swojej bankowości online.
Kolejną kwestią będzie wybranie formy opodatkowania podatkiem dochodowym. Jest ich kilka, chociaż zdecydowana większość przedsiębiorców pozostaje przy skali podatkowej. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności możemy wybrać kartę podatkową, ryczałt ewidencjonowany, zasady ogólne lub podatek liniowy.
Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) to numer, którym najczęściej będziemy się posługiwać. Dotyczy to przede wszystkim tzw. „zakupów na firmę”, aby obsługujący nas kasjer/sprzedawca mógł wystawić Fakturę VAT. Jeśli już wcześniej posiadaliśmy taki numer jako osoba fizyczna, to automatycznie zostanie on przypisany do naszej działalności gospodarczej.
Jeśli jesteśmy już przy kwestiach skarbowych to w tym momencie powinniśmy wybrać, czy chcemy być podatnikiem VAT, czy tzw. „bez vatowcem”. Podatek VAT tak naprawdę obciąża naszego przyszłego klienta, który zapłaci za towar lub usługę sumę powiększoną o ten właśnie podatek. My stajemy się niejako pośrednikiem. Jeśli zdecydujemy się być podatnikiem to powinniśmy dodatkowo złożyć dokument VAT-R. Warto być „VAT-owcem”, jeśli planujemy prowadzić takie działalności, przy których sami będziemy musieli nabywać towary i usługi.
Decydując się na odprowadzanie podatku VAT będziemy musieli prowadzić ewidencję sprzedaży i zakupów VAT. Na podstawie tej ewidencji obliczymy później, w jakiej wysokości powinniśmy przekazać podatek Urzędowi Skarbowemu. Najprościej rzecz ujmując od kwoty VAT-u jaką otrzymaliśmy od naszych klientów, odejmujemy kwotę VAT, którą zapłaciliśmy sami kupując towary i usługi. Taki podatek należy przekazać do US do 25 dnia każdego miesiąca. Istnieje również możliwość przekazywania podatku VAT w odstępie kwartalnym. Taką możliwość mamy dopiero po roku odprowadzania VAT-u od momentu rejestracji. Wówczas taki podatek powinniśmy przekazać urzędowi do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu rozliczanego kwartału
W zasadzie jedną z najważniejszych rzeczy, jakie należy wskazać przy wypełnianiu wniosku o wpisanie naszej działalności do rejestru firm to sposób prowadzenia księgowości w naszej firmie. Dokumentację finansową możemy zlecić firmie zewnętrznej specjalizującej się w księgowości przedsiębiorstw lub prowadzić ją samodzielnie za pomocą programu księgowego. Nie należy bać się tego drugiego rozwiązania, ponieważ dostępne programy są tak dopracowane, że każdy przedsiębiorca jest w stanie samemu prowadzić księgowość swojej firmy. Samo comiesięczne rozliczenie wykonamy w kilka minut, włączając w to przelew do urzędu.
Największą zmorą przede wszystkim początkujących przedsiębiorców są opłaty związane ze składkami ZUS. Na czym to polega? Jeśli jesteśmy zatrudnieni na tzw. etacie to takie składki opłaca za nas pracodawca. Kiedy jednak prowadzimy działalność, to aby korzystać z publicznej służby zdrowia oraz w odpowiednim czasie z przywilejów emerytalnych, sami musimy pamiętać o tych składkach. Jeśli będziemy zatrudniać pracowników, to oczywiście będziemy musieli również opłacać ich składki ZUS.
Deklarację, co do płatności składek ZUS można już złożyć podczas wypełniania formularza CEIDG. Jeśli jednak tego nie zrobimy, to będziemy mieli do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA:
ZUA – rejestracja do wszystkich składek;
ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej.
Formularz ZZA składamy, jeśli chcemy skorzystać z „ulgi na start” lub w przypadku jeśli jesteśmy wciąż zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a nasze wynagrodzenie wynosi powyżej minimalnej pensji krajowej. Dodatkowo możemy ubezpieczyć członka rodziny składając osobny formularz ZCNA.
Ulga dla początkujących przedsiębiorców zakłada półroczne zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla nowych firm. Zamiast standardowej składki ZUS będziemy musieli opłacać jedynie składkę zdrowotną, która w 2020 roku została wyliczona na 362,34 zł.
Warunkiem skorzystania z tej ulgi jest otwarcie działalności gospodarczej po raz pierwszy albo ponownie po co najmniej 60 miesiącach kalendarzowych od ostatniego zawieszenia lub zakończenia działalności.
Z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby drobny przedsiębiorca (np. samo-zatrudniony), wykonujący relatywnie niewiele operacji finansowych nie mógł korzystać z konta osobistego. Jednak w takim wypadku istnieją pewne ograniczenia:
Posiadanie konta firmowego dla działalności komercyjnej zwykle jest odpłatne, ale oferuje wiele przydatnych dla przyszłego przedsiębiorcy narzędzi jak: uproszczone operacje płatnicze do ZUS i US, wystawianie faktur, możliwość łatwiejszego ubiegania się o kredyt firmowy. Dodatkową zaletą posiadania rachunku firmowego jest transparentność prowadzonych operacji finansowych. Używając tego samego konta do zarówno prywatnych, jak i firmowych transakcji może wprowadzić bałagan. Co więcej, jeśli dojdzie do sytuacji, w której jakiś organ zewnętrzny będzie nas kontrolował pod kątem finansowym, to siłą rzeczy będzie miał wgląd również w rodzinne finanse.
Wiele banków oferuje usługę polegającą na pomocy w założeniu firmy oraz konta firmowego w tym samym czasie. Takie usługi oferuje m.in. ING Bank Śląski, PKO BP, mBank, czy Santander Bank Polska.
Aby skorzystać z takiej możliwości najlepiej być już aktywnym klientem danego banku i zalogować się do bankowości elektronicznej. Następnie odnajdźmy formularz rejestracji firmy i postępujmy zgodnie z pojawiającymi się podpowiedziami. Na pewnym etapie zostaniemy poproszeni o potwierdzenie posiadania lub założenie Profilu Zaufanego. Będzie nam potrzebny do elektronicznego podpisania dokumentów.
W ten prosty sposób szybko założymy firmę oraz rachunek firmowy. Ta forma ma jednak poważną wadę, ponieważ poskutkuje jedynie zarejestrowaniem działalności gospodarczej. Zgłoszenie do ZUS, zgłoszenie VAT (jeśli będziesz podatnikiem VAT), czy ewentualną rejestrację kasy fiskalnej trzeba będzie dokonać osobno udając się do odpowiednich urzędów. Rejestrując firmę poprzez formularz CEIDG wiele z tych kwestii możemy zadeklarować od razu.
To jakim sposobem założymy naszą działalność gospodarczą zależy tylko od nas. Jeśli czujemy się na tyle pewnie, aby samemu zgłosić do odpowiednich urzędów wolę założenia firmy, to możemy samodzielnie wypełnić formularz CEIDG. Jeśli jest to nasz początek przygody jako przedsiębiorcy, to możemy skorzystać z pomocy, któregoś z banków. Konsultant nie tylko pomoże nam otworzyć firmę wraz z kontem, ale na pewno udzieli sporo pomocnych porad związanych z finansami przedsiębiorstwa.
0 zł
0 zł
0 zł
do 3800 zł