zgarnijpremie.pl » Poradniki » „Dostałem przelew przez pomyłkę!” – co zrobić w przypadku otrzymania nienależnego przelewu?

"Dostałem przelew przez pomyłkę!" - co zrobić w przypadku otrzymania nienależnego przelewu?

22 grudnia 2024 (Aktualizacja 22.12.2024) Komentarze ok. 5 minut czytania Oceń!
Oceń:
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas- redaktorka portalu Zgarnijpremie.pl. Absolwentka Uniwersytetu …
[email protected]

Z pewnością nie jednej osobie zdarzyło się stwierdzić, że na koncie pojawiły się niespodziewane środki. Niezależnie od tego, na jaką kwotę wykonany został przelew bankowy, pojawia się pytanie, co zrobić z otrzymanymi środkami finansowymi. Czy odbiorca przelewu ma obowiązek zwrócić błędny przelew na konto bankowe? Sprawdź, jak wygląda procedura odzyskania pieniędzy, gdy błędnie zrealizowany przelew trafi na Twój numer konta, czy zwrot utraconych pieniędzy jest możliwy i co warto wiedzieć na ten temat.

Błędny przelew bankowy – w jakich okolicznościach może dojść do takiej sytuacji?

Choć w dzisiejszych czasach bankowość jest doskonale rozwinięta i znajduje się na bardzo wysokim poziomie, nadal zdarzają się pomyłki, takie jak wykonanie błędnego przelewu na niewłaściwy rachunek bankowy. Może dojść do takiej sytuacji z wielu różnych powodów. To zarówno usterka lub błąd w samym banku czy systemie obsługującym przelewy, jak i niedopatrzenie ludzkie.

Może się zdarzyć, że wpisując dane odbiorcy przelewu, pomylimy numer konta i w efekcie przekażemy środki na błędny rachunek bankowy. Wówczas pieniądze trafią na konto odbiorcy innego, niż zamierzaliśmy. Bywa również tak, że wpisany numer konta nie istnieje lub zrobimy przelew na zamknięte konto. Wówczas nastąpi automatyczny zwrot błędnie przelanych pieniędzy.

W świecie Internetu nieustannie działają również różni hakerzy, oszuści i przestępcy. Może dojść do próby wyłudzenia pieniędzy, kradzieży danych czy środków z konta osobistego i dokonania tzw. nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Zdarzają się też sytuacje, kiedy konto nadawcy zostanie wpisane poprawnie, jednak adres odbiorcy czy tytuł przelewu będzie nieprawidłowy. W takim przypadku środki trafią do banku odbiorcy przelewu. Bank płatnika przekazuje pieniądze na podstawie numeru konta. Szczegółowe zasady dokonywania przelewów regulują zapisy Ustawy o usługach płatniczych.

Nieoczekiwany wpływ na konto bankowe – czy odbiorca błędnego przelewu ma obowiązek zwrócić środki?

Kiedy sprawdzamy stan swojego konta, pewnie czasem przychodzi nam na myśl, że całkiem miło byłoby zobaczyć nagle, że na rachunku widnieje ogromna suma pieniędzy. Cóż, okazuje się jednak, że w rzeczywistości zgodnie z prawem, nie moglibyśmy jej tak po prostu zatrzymać, gdyby okazała się pomyłkowo wykonanym przelewem.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wpłata na nasz rachunek bankowy określonej sumy z niewiadomego źródła i z nieokreślonego zapisu, który nic nam nie mówi, stanowi podstawę dla wszczęcia postępowania z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia się. Miałoby to miejsce zwłaszcza wtedy, gdyby kwota przelewu była wysoka.

Dlatego też błędnie wykonany przelew powinien zostać zwrócony. Można to zrobić za pomocą opcji dostępnych w usługach płatniczych i aplikacji mobilnej, wybierając opcję „Zwróć przelew” lub zwrócić się o pomoc do obsługi swojego banku.

Co się dzieje w przypadku wykonania błędnego przelewu?

W usługach płatniczych występują różne rodzaje przelewów i zróżnicowane mechanizmy, na jakich opierają się takie operacje. W przypadku, gdy środki pieniężne przekazane zostały na niewłaściwy rachunek bankowy, wiele zależy od tego, jakiego typu i w jakim banku został wykonany przelew.

Jeśli konto nadawcy znajduje się w tym samym banku co nasze konto osobiste, najczęściej środki przekazywane są natychmiastowo i pieniądze znajdą się na rachunku w ciągu kilku minut. Charakter natychmiastowy mają również szybkie przelewy na telefon BLIK, czy przelewy ELIXIR.

Jeżeli jednak adresat błędnego przelewu posiada konto w innym banku niż nadawca, tuż po wysłaniu środków należy jak najszybciej skorzystać z opcji „Anuluj przelew”, która dostępna jest w niektórych bankach w bankowości elektronicznej lub skontaktować się obsługą klienta. Po zawiadomieniu banku i wydaniu odpowiednich dyspozycji operacja zostanie wstrzymana i wykonany będzie przelew zwrotny.

Omyłkowe przelewy zrobione do osób, które znamy, również się zdarzają. Wówczas często jest to przekazanie zbyt dużej sumy. W takiej sytuacji w celu odzyskania środków warto poprosić o dokonanie zwrotu przelanej kwoty. Najczęściej na tym etapie problem zostaje rozwiązany i udaje się odzyskać pieniądze np. poprzez przelew BLIK.

Jak odzyskać pieniądze, gdy odbiorca przelewu jest nieznany?

Niestety nie zawsze po dokonaniu błędnego przelewu i prośbie o zwrot udaje się odzyskać pieniądze. Niekiedy nie znamy przecież adresata przelewu. Co wtedy zrobić i do kogo się udać? W tej sytuacji pomoże bank płatnika i szczegółowe zapisy prawne. Procedura postępowania dotycząca wykonania błędnego przelewu i odzyskiwania pieniędzy może się nieco różnić w zależności od konkretnego banku, jednak zazwyczaj wygląda podobnie.

  • W pierwszej kolejności należy jak najszybciej zgłosić, że wykonany przelew zlecony został na niewłaściwe konto nadawcy i chcemy odzyskać pieniądze. Taka informacja jest jednoznaczna ze złożeniem stosownej reklamacji i oficjalnym rozpoczęciem stosownych działań.
  • Od momentu złożenia w banku, w którym prowadzimy konto osobiste reklamacji, instytucja ma 3 dni, aby skontaktować się z adresatem przelewu i wezwać go do zwrotu środków, które wpłynęły na jego konto.
  • Od chwili, w której odbiorca przelewu odebrał wezwanie banku nadawcy, zobowiązany jest do podjęcia określonych działań. Powinna zostać zrealizowana transakcja płatnicza na specjalny rachunek techniczny. Na zwrot błędnego przelewu odbiorca ma 30 dni roboczych.
  • Środki pieniężne przekazane przez odbiorcę przelewane są następnie przez bank na konto nadawcy. Instytucja ma na tę operację 1 dzień roboczy.

W przypadku braku zwrotu kwoty w ciągu 30 dni mamy prawo uzyskać dane odbiorcy przelewu. W tym celu należy złożyć do banku wniosek o udostępnienie takich informacji. Kolejny krok to wysłanie na adres odbiorcy wezwania do wpłaty na nasz rachunek bankowy sumy równej tej, na którą opiewał wykonany przelew w oparciu o art. 405 kodeksu cywilnego. Warto poinformować, że w sytuacji, gdy nie nastąpi zwrot środków, dojdzie do wytoczenia skutecznego powództwa i dochodzenie swoich praw w sądzie na koszt osoby pozwanej.

Jeżeli pomimo poinformowania odbiorcy przelewu o możliwości konsekwencji prawnych nie dojdzie do zwrotu środków pieniężnych, można wystąpić do sądu.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Grupa-fb-Gielda-Promocji.jpg

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!

Nie przegap

Komentarze (0)

Konto osobiste Millennium 360°
Konto osobiste Millennium 360°
Utrzymanie konta

Bezwarunkowo darmowy rachunek

0 zł

Utrzymanie karty

0 zł za min. 5 płatności kartą do konta lub BLIKIEM w miesiącu (w przypadku młodych wystarczy 1 transakcja)

  • 11 zł dla dorosłych
  • 5 zł dla osób do 26 roku życia

0-11 zł

Wypłata z bankomatów obcych

1 zł w przypadku maszyn Santander Banku Polska i Planet Cash. 5 zł u innych operatorów (0 zł za spełnienie warunku darmowej karty płatniczej)

1-5 zł

Czy premia?
  • 250 zł za otwarcie konta, logowanie do aplikacji mobilnej, zapewnienie w ciągu 10 dni od otwarcia konta min. 1000 zł wpływu i jedną płatność kartą/BLIK;
  • 250 zł za zalogowanie się do aplikacji oraz wydanie kartą/BLIK min 500 zł, min. jedno logowanie do aplikacji mobilnej i zapewnienie min. 1000 zł wpływów w każdym z 5 miesięcy ;
  • 150 zł za zapewnienie min. 1000 zł wpływów pochodzących z wynagrodzenia, renty, emerytur przynajmniej w 2 z 3 miesięcy.

(czytaj więcej)

650 zł +6,25%

Złóż wniosek
Przeczytaj poniżej dalszą część