
„Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa” to akcje w sieci sklepów Biedronka, podczas których klienci za zakup określonych produktów mieli otrzymywać „Zwrot 100% na voucher”. Tak zasady przedstawiano chociażby w reklamach dotyczących akcji. Klienci w wielu przypadkach nie byli przez to świadomi, że nie mogą wykorzystać wspomnianego zwrotu na dowolny asortyment. Sprawie przyjrzał się UOKiK.
„Przedsiębiorca w przekazie reklamowym zachęcającym do zrobienia zakupów pominął bardzo istotne informacje i warunki akcji promocyjnych, w tym ich ograniczenia. Wskazywał, że produkty można kupić „za darmo”, a voucher określał jako „gratis”. Mogło to spowodować, że konsumenci podjęli decyzję o skorzystaniu z promocji, z myślą o tym, że zaoszczędzą na produktach, które sami będą mogli swobodnie wybrać. Selekcja treści reklamowych i sposób ich prezentowania nie może wprowadzać konsumentów w błąd. Przekaz marketingowy powinien zawierać informacje najważniejsze z punktu widzenia konsumentów, tak żeby nie musieli docierać do nich samodzielnie. Przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywać je we właściwym czasie, czytelnie i jednoznacznie” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes UOKiK na podstawie zebranego materiału stwierdził jednoznacznie, że doszło do umyślnego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów podczas obu akcji. W związku z tym podjął decyzję o nałożeniu na spółkę Jeronimo Martins Polska kary finansowej. Jej wysokość to 104 722 016 zł.
Decyzja o karze nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może więc złożyć w tej sprawie odwołanie do sądu.
6,1% +300 zł
Nowy klient, który nie posiada konta osobistego lub rachunku oszczędnościowego w Banku CIti Handlowym od 30.09.2024.
od 30.09.2024
m.in. wynagrodzenie
Łatwy