
Prezes UOKiK uznał, że w latach 2021-2023 Bank Pekao przekraczał ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. W postępowaniu, które wszczęto po informacjach od klientów, ustalono, że praktyka miała charakter systemowy. Najdłuższe opóźnienia wynosiły ponad rok. Klienci otrzymywali jedynie szablonowe informacje o przedłużeniu terminu rozpatrywania ich reklamacji.
„Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne. Praktyki stosowane przez Bank Pekao S.A. przy rozpatrywaniu reklamacji mogły poważnie naruszać prawa konsumentów i nadszarpnąć wiarygodność banków jako instytucji zaufania publicznego. Przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała sytuację materialną konsumentów” – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzją prezesa UOKiK klienci, których reklamacja w latach 2019-2023 nie została rozpatrzona przez Bank Pekao w ustawowym terminie 30 dni, otrzymają rekompensaty. Ich wysokość będzie zależeć od finalnego pozytywnego lub negatywnego rozstrzygnięcia sprawy. Kluczowa w tym kontekście jest również ilość dni, o jaką bank przekroczył termin na odpowiedź.
Obecni klienci otrzymają w tej sprawie wiadomość przez bankowość elektroniczną, aplikację, e-mail albo list. Byli klienci dostaną list na ostatni znany bankowi adres korespondencyjny.
Aby otrzymać rekompensatę, trzeba będzie potwierdzić chęć jej przyjęcia oraz podać dane do rozliczeń podatkowych. Każdy konsument będzie miał na to sześć miesięcy od otrzymania informacji z banku.
Niezależnie od przyznanej rekompensaty w przypadku każdej negatywnie rozpatrzonej reklamacji po otrzymaniu informacji z banku będzie można zwrócić się do niego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej UOKiK.
Źródło grafiki: UOKiK
400 zł + 6%
Klienci, którzy nie posiadali konta w Banku Pekao od 01.09.2023 do 30.09.2025.
od 01.06.2023
100 zł +300 zł
Bardzo łatwy